Ambtenaren van de gemeente Amsterdam hebben onlangs een lesje ‘social media’ gekregen. Twitter, Hyves of Facebook kunnen een waardevolle aanvulling zijn op gebruikelijke communicatievormen. Hoe kunt u medewerkers hiervoor effectief inzetten?

Perswoordvoerder Ton Boon gaf werknemers van Amsterdamse stadsdelen en diensten als brandweer en GGD tijdens het zomerreces een cursus over het gebruik van sociale media. Boon: “Vooral bij crisissituaties is het goed als de gemeente ook deelneemt aan sociale media. Je kunt zien wat er leeft en kunt geruchten oppikken en mogelijk ontkrachten.”

 

Onderdeel van de communicatie

Boon hoopt dat sociale media onderdeel gaan uitmaken van communicatieplannen. “Nu zijn het vooral nog pioniers. Maar je kunt niet een netwerk opbouwen op het moment dat er een crisis is, dan moet alles al gereed staan. Zoals een officieel twitteraccount van de gemeente waarnaar je verwijst.”

 

Social media bieden kansen voor werknemers om te laten zien dat ze trots zijn op hun werk. Daardoor kunnen ze bijdragen aan een beter imago bij klanten en werkzoekenden. Tegelijkertijd kunnen ontevreden medewerkers via sociale netwerken ook veel (bedrijfs)schade aanrichten. Om verschillende denkbeelden over het gebruik van social media in organisaties niet te laten leiden tot misverstanden heeft CNV een gedragscode ontwikkeld.

 

Tip

U kunt hier de gedragscode downloaden die CNV heeft opgesteld. Dit document is vrij te gebruiken. (waar nu CNV staat kan de naam van de eigen onderneming ingevuld worden).