Op iedere werkvloer komen komen ruzies, communicatiestoornissen en conflicten voor. Volgens Lynne Eisaguirre, schrijfster van het boek 'The Power of a Good Fight' is dat helemaal niet erg. Infoworld.nl schrijft dat ze in het boek aanbevelingen doet om discussies en conflicten goed te hanteren.

Een eerste aanbeveling is dat werkgevers beter kunnen accepteren dat conflicten erbij horen en zelfs nodig zijn voor zakelijk succes. Eisaguirre stelt zelfs dat een slechte conflicthantering de belangrijkste reden is waarom bedrijven niet voldoende productief zijn.. “Door conflicten op te lossen en alles op een lijn te krijgen zal de productiviteit uiteindelijk weer stijgen.” Daarbij moet volgens de schrijfster wel sprake zijn van praten en een actieve benadering  Niet opgeloste conflicten verzieken de werksfeer en zijn slecht voor de productiviteit.

 

Geen mailtjes

Volgens Eisaguirre werken de natuurlijke reacties bij een conflict – in de verdediging gaan of de aanval kiezen – niet op de werkvloer. Ze raadt verder af om een poging te wagen ruzies op te lossen met mailtjes. Mensen mailen zaken die ze nooit zouden zeggen. Bij het oplossen van ruzies is het belangrijk iemands gezicht te zien of tenminste zijn of haar stem te horen.

 

Tip

Bedenk een oplossingsstrategie voor conflicten in uw organisatie. Schrijf een protocol voor arbeidsconflicten zodat de medewerker zich niet onnodig ‘ziek’ hoeft te melden. Zo zorgt u dat bij conflicten geen energie verloren gaat, maar juist vrijkomt.