De winnaars zijn bepaald op basis van interne tevredenheidsonderzoeken uitgevoerd door Integron. De onderzoeken bestonden uit beoordelingen van sanitaire voorzieningen, klant- en medewerkertevredenheidsonderzoeken. Aan dit laatste dragen het organisatieklimaat, de werkinhoud en de collega’s bij, maar Integron geeft aan dat het belangrijkste is dat organisaties kijken naar wat medewerkers drijft.
Als werknemers eerder zekerheid dan uitdagingen zoeken, dan moet de werkgever daarop inspelen. De mate waarin dit naar voren komt in een tevredenheidsonderzoek bepaalt de score die bedrijven kunnen halen.
Aandacht, begrip en complimenten
Stephan van Gelder, algemeen directeur van Integron, legt uit dat de Beleving Awards vooral bedoeld zijn om bedrijven te stimuleren nog meer werk te maken van klant- en medewerkertevredenheid. “Veel organisaties zijn vooral met zichzelf bezig en vergeten dat ze met mensen te maken hebben. Zowel intern – de medewerkers – als extern – de klanten. Gelukkig zijn er ook genoeg positieve uitzonderingen.”
Of zoals gastspreker en marketingadviseur Jos Burgers zei tijdens de uitreiking: “Alles wat je geeft, krijg je terug. Klanten en medewerkers willen meer plezier en minder pijn. Ze willen aandacht, begrip en complimenten.”