Van een start-up op de spreekwoordelijke zolder naar een bedrijf met vijftienhonderd medewerkers en zestig vestigingen in meer dan tien landen: MetrixLab deed het. Het online marktonderzoekbureau meet inmiddels de impact van campagnes en merken voor onder meer Unilever, Nestlé, Facebook en Philips. Na vijftien jaar van onstuimige groei werd het tijd om stil te staan bij het verhaal van MetrixLab, waarmee de medewerkers het bureau introduceren bij klanten. Daarvoor ontwikkelde TrainTool de online training: MetrixLab, the story.
Het verhaal eigen maken
“Bij een hip, snelgroeiend bureau op de online markt hoort een verhaal. We merkten dat niet alle medewerkers even goed waren in het introduceren van ons bedrijf. Dat we over de hele wereld werken, maakt het er ook niet makkelijker op om allemaal hetzelfde verhaal te vertellen,” aldus Alexander. “We kregen behoefte aan een training waarin medewerkers zich het verhaal achter MetrixLab eigen konden maken. En ook: konden oefenen om dat verhaal overtuigend te brengen bij klanten en andere relaties.”
Internationaal is e-learning ideaal
MetrixLab ging voor een pilot in zee met TrainTool. De eerste stap was het opschrijven van dat verhaal. Alexander: “Dat hadden we vervolgens ook naar iedereen kunnen sturen met het verzoek: lees dit en vertel het. Maar we wilden meer effect realiseren. De tekst diende vooral als uitstekend startpunt voor de training, die we daarna samen met TrainTool hebben ontwikkeld.” De keuze voor TrainTool was niet toevallig, vertelt Alexander. “Via via kenden we TrainTool en het voelde vertrouwd: eenzelfde cultuur, en dezelfde focus op online. De dynamiek was van meet af aan goed. En natuurlijk is voor een internationaal bedrijf e-learning ideaal.”
Trainen wanneer je wilt
De training start met een trainingsacteur die het verhaal van MetrixLab vertelt: het ontstaan, de mensen, activiteiten en cultuur. De deelnemers horen dat en bekijken hoe de acteur het brengt, en gaan dan zelf aan de slag. Ze oefenen net zo vaak met vertellen van het verhaal tot ze tevreden zijn en maken dan een opname. Die gaat naar de coach – de eigen leidinggevende bij MetrixLab – die de deelnemer vervolgens gerichte feedback geeft.
Sales consultants en marketing managers wereldwijd werden uitgenodigd om in de zomer de training te volgen. De enige eis was deze binnen acht weken af te ronden, verder kon iedereen zelf bepalen op welk moment en op welke plek ze dat zouden doen. Ideaal, aangezien de deelnemers afkomstig waren uit Europa, de VS, China en Zuid-Amerika.
Kleine cultuurverschillen
Alexander kijkt tevreden terug op de pilot. “Qua organisatie en systeem zitten we op de goede weg en ook de deelnemers zelf waren enthousiast over de training. Een aantal moest even een drempel over bij het maken van een filmopname van zichzelf, maar uiteindelijk vond iedereen juist die confrontatie heel leerzaam. Er waren ook wat technische ‘uitdagingen’, maar die zijn snel opgelost.” Na de training hebben tien deelnemers op verzoek het MetrixLab-verhaal verteld. Van al die opnames is één filmpje gemaakt, dat via het intranet van MetrixLab voor alle medewerkers te bekijken is.
Kleine cultuurverschillen kwamen ook aan het licht. Alexander: “In de training vertelt een acteur het MetrixLab-verhaal. Deelnemers gaven we mee dat ze best enigszins mochten variëren met de tekst. Je moet je wel comfortabel voelen met woordkeuze, zinslengte, dat soort aspecten. Nederlanders pikken dat onmiddellijk op, maar onder andere Engelse en Aziatische deelnemers hielden zich letterlijk aan de tekst.”
Punt van aandacht, aldus Alexander, is dat twee derde het programma ook daadwerkelijk afmaakte. “De zomervakantie was achteraf gezien een wat ongelukkig moment voor een training, denk ik. Maar we zoeken dat nog uit, net als waarom maar weinig deelnemers hun filmpje hebben gedeeld met collega’s. Die functionaliteit biedt TrainTool namelijk ook.”
Plannen voor nieuwe trainingen
Een causaal verband tussen de training en ‘impact op de business’ is niet te leggen, maar de pilot was een eerste, zinvolle stap, vindt Alex. “Mensen hebben meer zelfvertrouwen in het presenteren van MetrixLab en van zichzelf. Als dienstverlener is het enorm belangrijk dat je je verhaal overtuigend kunt brengen, of dat nu over jezelf gaat, de organisatie of over de resultaten van een onderzoek of campagne.”
Dat e-learning dé manier van trainen is voor MetrixLab, heeft de pilot bovendien bevestigd. Alexander: “Op basis van deze ervaring hebben we al plannen gemaakt voor producttrainingen en nieuwe vaardigheidstrainingen. Samen met TrainTool, ja. Als het budget goedgekeurd wordt, gaan we meteen aan de slag.”
Benieuwd naar de ervaringen van Coolblue, Deloitte, Universiteit Utrecht of anderen met online training? Lees ze hier!