Een cursus verplichten beperkt mensen in de vrije keuze en kan worden ervaren als beperking in autonomie. Het vrijblijvend laten volgen van cursussen geeft medewerkers (te) veel ruimte om iedere cursus te volgen. Nu opleidingsbudgetten sterk onder druk staan, is het nog belangrijker om te kijken naar de leercultuur en de wijze waarop de organisatie de cursus aanbiedt aan haar medewerkers daarop af te stemmen. Volgens Bos moet de leercultuur worden herkend, gestimuleerd en gefaciliteerd. “Ga voor het herkennen van de leercultuur na of medewerkers overtuigd zijn van het belang van doorleren. Kijk of er binnen de organisatie veel informeel wordt gedeeld en geleerd.”
Leercultuur stimuleren
De leercultuur kan worden gestimuleerd door:
- Het zelfreflecterend vermogen van medewerkers te ontwikkelen. Dit zorgt voor inzicht in eigen leerpotentie en besef van hun rol in de organisatie.
- Door het maken van fouten te accepteren. Trial & error leren is een sleutel tot groei. Binnen veel organisatieculturen is het niet mogelijk of acceptabel te leren door fouten te maken, ondanks dat hier veel verborgen leerrendement ligt.
- Naast prestaties ook de persoonlijke groei te belonen.
- Het leren actief in de organisatie te faciliteren met; leiders die gericht zijn op de organisatiebrede als persoonlijke groei en op de coaching van hun medewerkers en uiteraard voldoende kansen en (technologische) middelen om in het bedrijf te leren.
Door te bouwen aan een leercultuur ontwikkelen medewerkers zich beter en ervaren meer motivatie om zichzelf te ontwikkelen. Negatieve effecten van verplicht of vrijblijvend volgen van trainingen wordt weggenomen. Het opleidingsbudget krijgt de gewenste resultaten.