Dit blijkt uit de FIT Business Monitor, een gezamenlijk jaarlijks onderzoek van Finext, Improved Corporate Finance en The Review Group onder 3.000 ondernemers en managers die werkzaam zijn in verschillende branches bij zowel kleine als grote organisaties.
Klant centraal
Voor het realiseren van de juiste verandering geeft 55% van de ondernemers aan dat het businessplan voor dit jaar veel vernieuwing en uitdagingen bevat ten opzichte van het plan van vorig jaar. Om tunnelvisie te voorkomen heeft één op de vijf een externe adviseur ingeschakeld om mee te kijken. Opmerkelijk aldus de onderzoekers is dat 9% van de ondernemers en managers nog steeds zonder plan werkt en dat slechts 8% het plan in enige vorm bij zijn klanten heeft getoetst. 63% van plan is om de klant nadrukkelijk te betrekken bij productontwikkeling. Hein Bronk, partner van The Review Group: “Die 8% dat zijn de koplopers, zij durven zelfs met de klant om de tafel over hun plan. Dat zijn bedrijven die het verbeteren van de customer experience als topprioriteit hebben benoemd.”
Human en data intelligence
De helft van de ondernemers heeft het investeren in personeel tot speerpunt benoemd. Hierbij moet gedacht worden aan opleidingen, maar ook aan vaardigheden als het maken van goede plannen en het analyseren van data. Het opzetten of professionaliseren van business- en data intelligence is ook bij de helft van de ondernemers een belangrijk initiatief. “Dat past in het verder verlagen van de complexiteit binnen organisaties. Maarten Bronda, consultant bij Finext: “Processen vereenvoudigen, data analyseren met de juiste expertise en software en hierdoor klanten beter begrijpen en het bedrijf wendbaarder maken. Dat vraagt ook om andere vaardigheden van professionals.”