Maar heel weinig mensen kunnen goed multitasken. Iemand die twee dingen tegelijk doet, is langer in plaats van korter bezig. Daarbij neemt de kwaliteit van het werk ook nog eens af. Dit blijkt uit onderzoek van de University of North Carolina waarover het weekblad Intermediair bericht.

Bij multitasking is in feite sprake van ‘switchtasken’. Hierbij schakelen hersenen over van de ene naar de andere taak. Dit betekent dat delen van de hersenen omstebeurt aan- en uit komen te staan. De schakelcentrale bevindt zich onder het voorhoofd. Mannenhersenen blijken hierbij een strakkere ordening te kennen dan vrouwenhersenen. Het klopt dus dat vrouwen gemakkelijker dingen tegelijk doen.

 

Routine

Hersenen zijn echter wel in staat om zich op meerdere zaken tegelijk te richten. Daarvoor hebben ze tijd nodig om te wennen aan bepaalde taken. Als mensen een taak meer uitvoeren, krijgt die een vaste route in het hoofd. Hierdoor kunnen we taken met routine uitvoeren.

 

Dirigent

Het kost de nodige training om echt behendig te kunnen multitasken. Mensen met complexe taken voeren deze niet een-twee-drie even uit op de automatische piloot. Ze kunnen leren van een dirigent van een groot orkest. Deze heeft zijn muzikale taken flexibel geautomatiseerd. Die flexibiliteit heeft hij nodig omdat ieder concert verschilt qua bijvoorbeeld akoestiek, publiek en musici. Dirigenten hebben dit geleerd door het jarenlang oefenen van het verdelen van aandacht. Dit gebeurt stap voor stap, bijvoorbeeld doordat een dirigent begint als solo-musicus, dan kleine orkesten leidt om vervolgens grote orkesten te dirigeren. Ook besteden ze veel tijd aan luisteren en experimenteren.

 

Stapsgewijs

Belangrijk bij multitasking is dat iemand niet te veel tegelijkertijd doet. Dat leidt namelijk tot ‘switchtasken’. Stapsgewijs leren dingen tegelijk te doen, is de beste manier om multitasking te leren. Dat betekent jarenlang en met volle aandacht oefenen.

 

Tip

U kunt uw medewerkers een meditatietraining aanbieden. Meditatie heeft een positief effect op hun vaardigheden om aandacht vast te houden en te richten.