Dit stelt Steven Gudde, manager ontwikkeling en innovatie bij Olympia Uitzendbureau. De mondialisering wordt door veel mensen als bedreigend ervaren voor de lokale cultuur en economie. Men mist de persoonlijke aansluiting. De herwaardering van lokaal, als tegenhanger van internationaal, is daarmee ook doorgedrongen tot de arbeidsmarkt. “Mensen willen weer gewoon zaken kopen van dichtbij huis. Ze willen door mensen worden geholpen die dezelfde taal of streekdialect spreken en die binding hebben met de gemeente. De medewerker van de bakker wil je op zaterdag langs het voetbalveld zien staan.”
Zachte g
Gudde merkt dat de vraag naar lokale mensen door werkgevers toeneemt. “Iemand uit Limburg wordt liever door een medewerker met een zachte ‘g’ geholpen, dan door een westerling.” Bijkomend voordeel is de korte reistijd. Exemplarisch zijn volgens Gudde herstelwerkzaamheden in Groningen naar aanleiding van de aardbevingen, waarbij bouwvakkers uit Groningen de voorkeur kregen boven hun Drentse collega’s. Het is een opmerkelijk gegeven dat in een steeds internationaler wordende wereld, een groot deel van de economie en arbeidsmarkt steeds regionaler wordt.