Generatie Y heeft voor het eerst te maken met tijden van economische tegenspoed. De jongste werknemers leefden in een wereld waarin bedrijven om hen vochten. Dat gaat volgens The Economist waarschijnlijk drastisch veranderen, omdat financiële en technologische bedrijven op grote schaal mensen ontslaan. In deze bedrijven werken veel jongeren.

De economische recessie heeft gevolgen voor de houding van jongeren. Ze kijken niet alleen meer naar wat een bedrijf voor hen kan betekenen maar ook naar wat zij voor de werkgever kunnen betekenen. De zogeheten generatie Y moet zich hoe dan ook aanpassen en zal haar verwachtingen moeten bijschroeven.

 

Vergrijzing

Ondernemingen moeten ook anders gaan denken. Zo moet het senior management inzien dat de recessie niet eeuwig duurt en dat ze vanwege de vergrijzing slimme jongeren hard nodig hebben. Bedrijven kunnen jongeren ook goed gebruiken vanwege hun begrip van het internet en vanwege hun ervaring met de nieuwste technologieën. Als het ondernemingen niet lukt om generatie Y in hun geledingen op te nemen en te motiveren, betalen ze daar uiteindelijk de prijs voor.

 

Tip

Het is belangrijk dat de werkgever en de oudere collega’s jongeren stimuleren in hun werk. Niets is dodelijker voor de motivatie van jongeren dan dat ze alleen vervelende en weinig-uitdagende klussen moeten doen die de oudere werknemers niet willen doen. Zorg daarom dat de jongeren voldoende afwisseling en uitdagingen hebben in hun werk. Daarnaast zijn ze veel gemotiveerder als ze het gevoel hebben dat ze als gelijken worden behandeld.