Managers kunnen de productiviteit en het welzijn van hun medewerkers beïnvloeden met eenvoudige beslissingen, bijvoorbeeld over de plaats van producten in een opslagplaats en het inbouwen van strategische pauzes. Dit zijn eenvoudige oplossingen die meetbare resultaten opleveren over de prestaties van de medewerkers.

Dat zijn enkele bevindingen van José Antionio Larco Martinelli in zijn proefschrift: Incorporating worker-specific factors in operations management models. Op vrijdag 26 november 2010 promoveert hij aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

 

Martinelli concludeert in zijn onderzoek dat het stellen van uitdagende doelstellingen stimulerend werkt en een stabiele werksnelheid oplevert. Dat zou met bijvoorbeeld bonussen niet lukken. De operationele prestaties van een bedrijf vloeien voort uit de prestaties van de werknemers.

 

Medewerkers als stakeholders

Tegelijkertijd zijn de medewerkers een onderdeel van het bedrijf en dienen zij daarom ook gezien te worden als belangrijke stakeholders in de onderneming. Bij zijn onderzoek merkte Larco op dat ook de werknemers besluitvormers zijn, zelfs in gevallen van zeer monotone arbeid, omdat zij de beslissing nemen over de inspanning die zij leveren.

“Zonder doelstellingen weten veel werknemers niet wat er van ze verwacht wordt. Het is te onzeker en onduidelijk wat goed werk is,” aldus Martinelli. Daarnaast wordt het welzijn van de werknemers beïnvloed door operationele beslissingen. Het is daarom verstandig om als managers de volgende zaken in overweging te nemen: Welke invloed kunt u uitoefenen op de inspanning van de werknemers en hoe kunt u hun welzijn verbeteren met bepaalde beslissingen?