Het Nissan Motor Parts Centre (NMPC) in Amsterdam is de winnaar van de AWVN-Innovatietrofee 2009. Manager Human Resources Martien Heeremans ontving de trofee uit handen van Aukje Nauta, jurylid en bijzonder hoogleraar organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. De trofee werd uitgereikt op het jaarlijkse Arbeidsvoorwaardencongres van AWVN.

Nissan ontving de prijs voor haar bijzondere werkwijze met ‘high performance’ teams. Nauta prees het feit dat het management ten dienste van deze teams staat. Nissan weet de Japanse gerichtheid op de lange termijn te verbinden met de Westerse oriëntatie op de korte termijn. Als leidraad is de innovatie vanuit het Kaizen-principe afgestemd op de westerse mentaliteit.

 

Medewerkersontwikkeling

Kaizen is de stapsgewijze verbetering van alle aspecten die voor het werkproces en de ontwikkeling van medewerkers relevant zijn. De vernieuwing bij Nissan is daarmee voornamelijk cultureel bepaald. Daarbij zijn verschillende aspecten van de arbeidsrelatie aan de orde: de gerichtheid op vernieuwing, de belangen van de arbeidsrelatie en de dynamiek in de arbeidsrelatie.

De aanpak leidt tot meetbare resultaten voor bedrijf en medewerkers. De voortdurende stroom van verbeteringen en de groei – die ook in crisistijd beter is dan die van concurrenten – geeft ruimte voor ontwikkeling aan medewerkers.

 

Sociale innovatie

Voorafgaande aan de uitreiking hield professor Aukje Nauta een betoog over de strategische waarde van sociale innovatie. Zij legde daarbij het verband met de noodzakelijke nadruk op inzetbaarheid van werknemers in de komende jaren, en riep HR-managers op om hun directie van deze noodzaak te overtuigen.