Opleidingen, trainingen en cursussen leggen een flink beslag op het budget van organisaties. En als dan blijkt dat in zeventig procent van de gevallen zo’n investering eigenlijk niets uithaalt, is het wel heel erg zonde van het geld en de werktijd. De do’s en dont’s bij opleidingen.

Met de kwaliteit van de opleidingen in Nederland is niets mis, benadrukt directeur Jan Smits van opleidingenintermediair Fources in Groningen. Wel is iets grondig fout aan de matching tussen deelnemer en opleiding. Zo kan het dat in zeventig procent van de gevallen een opleiding, cursus of training voor werknemers geen of nauwelijks effect heeft. Dat was de uitkomst van een analyse van Fources op basis van duizenden evaluaties.

 

Vijf procent van de deelnemers komt helemaal niet opdagen. Tien procent annuleert en bij vijftien procent is sprake van een mismatch. En het grootste deel vond de opleiding ‘wel aardig’. Niet goed en niet slecht dus. Hoe dan toch het gewenste resultaat verkrijgen? 7 tips om slimmer op te leiden:

 

Slimmer opleiden

  • Structureer vooraf, gelieerd aan de strategische doelen. Voorkom een oerwoud aan trainingen.
  • Train op sterke punten, niet voor de middelmaat
  • Meet de resultaten van een opleiding over een langere termijn, noteer niet alleen de overenthousiaste reacties direct na de training.
  • Meet de resultaten ook in de omgeving van de deelnemer, bij leidinggevenden en collega’s.
  • Formuleer het opleidingenbeleid samen met de directie, anders ontbreekt het aan commitment van bovenaf.
  • Ontzorg HR zodat administratieve taken plaatsmaken voor strategisch partnership waaraan het opleidingsprogramma is gekoppeld.
  • Erken en incorporeer in het cv van de medewerker ook geleerde vaardigheden buiten het werk, focus niet alleen op professionele opleidingen.