De meeste voortgang tijdens het leren wordt geboekt wanneer studenten elkaar feedback geven. Dit blijkt uit onderzoek naar het leerproces van studenten binnen het opleidingsconcept ‘Virtual Action Learning’ van Jos Baeten. Hij is aan de Nyenrode Business Universiteit gepromoveerd op zijn onderzoek.

Virtual Action Learning is een nieuw ontwikkeld opleidingsconcept dat als doel heeft aan te sluiten bij de persoonlijke leeromgeving van mensen die leven met veel technologie en sociale media. Het concept is gebaseerd op de sociaal-constructivistische leertheorie, waarbij we nieuwe informatie verbinden aan dat wat we al weten en waarbij sociale processen een belangrijke rol spelen bij het leren. Bij Virtual Action Learning maakt de student intensief gebruik van ICT via een elektronische leeromgeving die hiervoor speciaal is ontwikkeld.

Peer feedback

Baeten: “Studenten die meer virtueel leren en vooral aan medestudenten feedback geven, behalen betere resultaten en ervaren ook een betere manier van leren. Daarnaast leveren ze ook feedback op een hoger niveau en zit er tevens een lerend effect in het geven van peer feedback.”

Kwaliteit

Het gebruik van internet loont voor het leerproces van studenten, zo concludeert het onderzoek. Echter om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen is constructieve feedback nodig, interactie tussen studenten onderling en tussen de studenten en hun docenten: een continue betekenisvolle dialoog. “De feedback en reflectiecyclus binnen Virtual Action Learning zorgt voor deze verbinding,” stelt Baeten. De laatste vijf jaar heeft Baeten vanuit zijn onderneming het VAL-concept samen met bedrijven en instellingen verder ontwikkeld met de werksituatie als vertrekpunt. Daarvoor heeft hij het leerproces verrijkt met beeldend leren en beeldend trainen, waardoor er een geheel nieuwe leertechnologie is ontstaan. Deze doorontwikkeling van VAL naar Werkplekleren met Leertechnologie verspreidt zich snel over werkend Nederland.