Op het HR Praktijk Diner op 16 september gaan Jan Tjerk Boonstra van Human Capital Group en Kirsten Kolkman, manager P&O bij de Consumentenbond, dieper in op de concrete invulling van job crafting. “Bij de Consumentenbond zitten we middenin de omslag van een traditionele ledenorganisatie naar een online business model,” legt Kolkman uit. “Dat vergt veel van onze medewerkers, die in korte tijd verschillende functies moeten combineren en daarbij hun baan opnieuw moeten uitvinden.”
Kolkman en Boonstra zien drie stappen die organisaties moeten zetten in het kader van job crafting:
1. Benader medewerkers als professionals
“Doordat organisaties steeds flexibeler worden ingericht, vallen traditionele zekerheden weg,” aldus Boonstra. “Van bovenaf richtlijnen opstellen en medewerkers vanuit de hiërarchie aansturen, werkt niet meer. Medewerkers moeten alle ruimte krijgen om hun vak en specialisme zo goed mogelijk uit te oefenen. Benader hen dan ook als professionals, zij hebben immers de kennis.”
2. Bied ruimte voor meer zelfsturing
“De beweging naar meer wendbaarheid en flexibiliteit vraagt meer eigen initiatief van medewerkers,” merkt Kolkman ook binnen haar eigen organisatie. “Dat betekent meer zelfsturing en dat vinden medewerkers soms best nog een beetje eng. Sommigen van hen vinden het toch wel prettig als er iemand is die hen regelmatig vertelt wat ze moeten doen. Vanuit HR of de lijn moet je deze medewerkers daarin coachen.”
3. Leg de focus op werken in teams
Boonstra: “Bij alle organisaties waar ik kom is het werken in teams in belang toegenomen. Daar moet je vanuit HR dus meer focus op leggen.” Kolkman vult aan: “Teams spelen een belangrijke rol bij het creëren van engagement van medewerkers. Goed functionerende teams geven mensen bovendien een gevoel van veiligheid en geborgenheid binnen een organisatie.”
“Zelfsturende teams van professionals in flexibele en wendbare organisaties, dat zijn de ideale ingrediënten voor job crafting,” vat Boonstra samen. Kolkman: “Tegelijkertijd zal er altijd een spanningsveld zijn vanwege de roep om regels en procedures vanuit bepaalde groepen medewerkers. Eigen verantwoordelijkheid versus vrijheid. Training en coaching kunnen helpen om de angst voor zelfsturing weg te nemen, maar het belangrijkste is om mensen vertrouwen te geven.”