Van drie losse bv’s naar één bedrijf. Dat is de uitdaging die bij Green Connect, Rose Connect en OZ Import. Wendy Buskermolen, personeelsfunctionaris bij Green Connect, won de HR Challenge kennisquiz en daarmee een plaats in de nieuwe opleiding HR Business Development Program (HRBDP) van HR Academy. Ze vertelt over haar verwachtingen en de manier waarop zij denkt dat HRBDP kan bijdragen aan haar HR-vraagstuk.

Binnen Green Connect zijn een hoop veranderingen gaande. De importdivisie van de Dutch Flower Group bestaat momenteel uit drie bv’s: Green Connect BV importeert snijgroen, Rose Connect  BV importeert rozen en OZ Import BV importeert zomerbloemen en exotische bloemen. Deze drie  BV’s willen we graag in één organisatie onderbrengen. Fysiek hebben we de verkoopafdeling al bij elkaar gezet, maar qua cultuur vereist dit nogal wat. We willen graag dat we een one-stop-shop worden voor de klanten, zodat ze weten dat ze niet alleen het groen hier kunnen halen, maar ook rozen en bloemen. Dat is best wel een uitdaging.

De veranderingen hebben ook impact op mijn eigen functie. Waar ik begon als personeelsmedewerker, ben ik in de afgelopen vier jaar doorgestroomd naar personeelsfunctionaris. Dit houdt in dat ik veel meer meedenk in de processen, maar ook nadenk over hoe we het slimmer kunnen insteken en wat we nodig hebben om de verkoper een accountmanager te laten worden. Ik ben dus ook erg betrokken bij alle processen die plaatsvinden binnen de organisatie.

Meerwaarde kunnen bieden

Hoe zet je personeelsbeleid neer, hoe creëer je draagvlak daarvoor en hoe kun je bepaalde dingen implementeren? Dat is iets wat ik vooral zoek. Het HR-vraagstuk waar ik dan mee rondloop is dat wij de drie BV’s van de importdivisie willen onderbrengen in één organisatie. Hoe pak je dat aan en welke stappen moet je daarin maken? Dan zit met name nog de uitdaging in de vraag hoe je ervoor zorgt dat je als bedrijf een eenheid kan blijven. Doordat we zo gegroeid zijn in een korte tijd, is het belangrijk uit te kijken dat er geen eilandjescultuur wordt gecreëerd, maar dat men elkaar nog steeds blijft opzoeken. Daarin zit de grote uitdaging.

Ik wil voorop stellen dat ik reuze blij ben dat ik de kans krijg deze opleiding te volgen en ik weet ook dat het bedrijf heel blij is dat ik deze stap ga maken. Wel moet ik heel eerlijk zeggen dat deze opleiding niet meteen bovenaan mijn lijstje zou staan, voornamelijk omdat het misschien nog een stapje te ver voor me is. Nu ik de kans krijg, pak ik die natuurlijk met beide handen aan, maar ik vind het ook wel heel spannend. Ik ben benieuwd waar ik sta ten opzichte van de andere deelnemers. Ik verwacht dat ik heel veel eye openers ga krijgen tijdens de opleiding en dat ik na afloop met veel meer kennis mijn functie kan gaan uitoefenen, waardoor ik meerwaarde kan bieden aan de MT leden. Ik verwacht meer getriggerd te worden om op een ander niveau te gaan denken.

Draagvlak creëren

Op persoonlijk vlak hoop ik dat ik kostenbewuster leer denken. HR is toch altijd een beetje die softie die denkt aan de medewerkers, en dat ben ik van huis uit ook wel een beetje. Ik ben er voor de mensen, maar ik wil ook wel goed kunnen uitdragen wat het ons kost en oplevert, hoe we slimmer kunnen omgaan met onze huidige medewerkers en hoe we onze mensen naar een hoger niveau kunnen gaan brengen. Op deze manier heeft het bedrijf hier ook voordeel van. Ik zou graag willen leren hoe ik veranderingen kan doorvoeren, zonder dat ik hier de mensen tegen me in het harnas jaag. Dus meer draagvlak leren creëren. Ik wil de mensen enthousiast krijgen, zonder dat er meteen geroepen wordt ‘maar je denkt alleen maar aan de kosten.’

Ik verwacht een verrijking van mijn kennis en mijn functie. Hierdoor hoop ik niet alleen maar standaard cijfers te publiceren, maar echt een verdiepende managementrapportage te gaan leveren. Een rapportage met daarin een strategisch personeelsplan. Ik merk dat ik wel plannen heb, maar hoe ik die implementeer en hoe ik draagvlak kan creëren, wil ik echt leren.