HR zzp’er?: Klaar voor de start!
Uit het recente jaarrapport van ZZP Barometer blijkt dat behoefte aan zelfstandigheid de belangrijkste drijfveer is om als zzp’er aan de slag te gaan. Meer vrijheid, flexibiliteit en graag eigen baas zijn spelen daarnaast ook een belangrijke rol. De keuze voor het zelfstandig ondernemerschap lijkt daarmee voor de meeste zzp’ers een zeer bewuste en weloverwogen beslissing te zijn. Dat is echter niet altijd de realiteit. 18,4 Procent van de ondervraagden geeft namelijk aan dat er geen andere optie was, bijvoorbeeld omdat het na ontslag niet lukte een andere baan te vinden en 9,9 procent van de ondervraagden ziet het zelfstandig ondernemerschap als enige mogelijke inkomstenbron.
Uit bovenstaande onderzoeksresultaten blijkt dat de motieven om als zelfstandige aan de slag te gaan divers zijn. Een ding staat echter vast; de behoefte om voortaan zelf op zoek te gaan naar opdrachten zit hier niet bij. Toch is dit een van de belangrijkste verschillen met het werken in een loondienstverband. Krijgt u in een baan als HR-professional gewoon uw loon doorbetaald, ook als er even wat minder werk is, als zelfstandig HR-professional voelt u het direct in uw portemonnee wanneer uw opdrachtportefeuille terugloopt. De acquisitie van nieuwe opdrachten is daarom een constant punt van aandacht voor een zzp’er. Dat klemt des te meer nu u zeker niet de enige aanbieder bent. Zoekt u op het internet op de zoekterm HR zzp’er of HR-professional, dan levert dit in beide gevallen ruim boven de miljoen hits op. Hoe zorgt u nu dat u klaar bent voor uw start als zpp’er en borgt dat uw workload, ook op termijn, op peil blijft, zonder dat u al uw tijd kwijt bent met het werven van opdrachten?
Dit doet u met een effectieve marketingstrategie. De in de marketing beproefde marketingmix kan u hierbij helpen. Zo houdt u zo veel mogelijk tijd over om te doen waar u goed in bent; het leveren van hr diensten. De marketingmix is een combinatie van vijf samenhangende instrumenten, ook wel de 5 p’s genoemd, die uw marketingstrategie bepalen en vormgeven.
P= Product
Maak een analyse van uw kwaliteiten, vaardigheden, kennis en de diensten die u gaat aanbieden en probeer deze terug te brengen tot de kern. Dit is uw persoonlijke ondernemersprofiel. Hierin beschrijft u uw aanbod op een wijze die u kenmerkt en die bij u past. Dit document is de basis voor uw presentatie en promotie.
P=Plaats
Bepaal uw werkgebied en de locatie van waaruit uw werkt. Heeft u een eigen kantoor of werkruimte, zorg er dan voor dat de uitstraling en aankleding hiervan aansluiten bij uw persoonlijk ondernemersprofiel en uw promotie-uitingen. Zorg er daarnaast voor dat huisvestingskosten en reiskosten verdisconteerd worden in uw prijs.
P=Prijs
Baseer het tarief van uw diensten op uw marktwaarde. Deze wordt enerzijds bepaald door uw aanbod, dat wil zeggen uw kwaliteiten, vaardigheden en kennis en anderzijds door de vraag vanuit de markt. Daarnaast kunnen factoren als spoedeisend karakter, continuïteit en afbreukrisico een rol spelen en aanleiding zijn uw standaardtarief aan te passen. Geef echter nooit korting, dit suggereert dat uw tarief alsnog onderhandelbaar is. Bovendien wekt u ongewild de indruk dat, nu uw diensten ‘in de aanbieding’ zijn, deze ook van mindere kwaliteit zijn.
P=Presentatie
Presentatie staat voor de wijze waarop u zich presenteert op de markt van potentiële opdrachtgevers. Onder presentatie vallen alle uitingsvormen waarmee u naar buiten treedt en die kenbaar zijn voor anderen. Het gaat dus niet alleen om uw persoonlijke presentatie, kledingkeuze, houding, gedrag en uiterlijke verschijning, maar ook om de geschreven tekst en beelden die u gebruikt op uw website, in uw brochure, op de sociale media en in de artikelen die u schrijft. Zorg er voor dat uw presentatie onderscheidend, authentiek en consistent is.
P=Promotie
Promotie en presentatie zijn twee kanten van dezelfde medaille in de marketingmix. Presentatie ziet op de wijze waarop u zichzelf zichtbaar maakt voor potentiële opdrachtgevers en promotie is gericht op de kanalen die u daarvoor gebruikt. Hiervoor hebt u de keuze uit een veelheid aan offline en online kanalen. Voorbeelden zijn een eigen website, het schrijven van artikelen, het benutten en uitbouwen van uw netwerk, het plaatsen van advertenties, het benutten van de mogelijkheden van internetmarketing, het verzorgen van presentaties en lezingen en het effectief inzetten van RSS-feeds en sociale media als Linkedin, Twitter, Facebook en Slideshare. Maak een keuze uit de kanalen die bij uw persoonlijk ondernemersprofiel en binnen uw budget passen en waarmee u uw doelgroep ook daadwerkelijk bereikt.
Rapport Personal Branding voor HR-professionals
Laat zien wie u bent, waar u goed in bent en hoe u zich kunt onderscheiden van anderen. Bepaal vervolgens uw marketingaanpak en verzeker uzelf ervan dat u uw werk kunt doen op een manier die bij u past en aansluit bij uw kennis, ervaring en kwaliteiten. Blijf tot slot ook in zwaar weer trouw aan u zelf en uw principes. In dit HR rapport leest u hoe u bovenstaande aan kunt pakken. Meer informatie