Het merendeel van de tweedejaars HR-studenten van de Hogeschool van Amsterdam vindt carrière en ondernemen belangrijker dan zaken als creativiteit, taakuitdaging en maatschappelijk zinvol bezig zijn. Dit blijkt uit een recentelijk project van Orga, een HR-adviesbureau voor de ontwikkeling van competenties en prestaties van mensen en organisaties.

Aan dit project hebben 155 studenten van de Amsterdamse Hogeschool voor Human Resource Management (AHHRM) meegewerkt. De AHHRM leidt studenten op tot aankomend HR-adviseur, HR-manager of beleidsadviseur.

 

Onder begeleiding van professionele trainers werden de vierdejaars minorstudenten begeleid in het afnemen, het maken en het terugkoppelen van digitale assessments. Doel van dit project was tweeledig; de vierdejaars studenten ondergingen zelf de tests en namen deze ook af bij tweedejaars HRM studenten. Na de testafname kregen de tweedejaars een terugkoppelingsgesprek met de vierdejaars over hun persoonlijkheid en carrièrewaarden. Dit gesprek bood hen een opstapje bij het zoeken naar en verwerven van een stageplek voor in hun derde jaar.

 

“Online HRM-instrumenten voor prestatiemanagement en personeelsontwikkeling zijn efficiënt en spelen daardoor binnen bedrijven een steeds grotere rol bij selectie- en beoordelingsprocedures en ontwikkeltrajecten. Voor de studenten, als toekomstige HR professionals, was het een mooie kans om deze tools te leren kennen en resultaten in gesprekken te checken en door te nemen”, aldus Anita Tolman, docent en coördinator op de Amsterdamse Hogeschool voor Human Resource Management.