Organisaties willen het liefst vakbekwame, flexibele, zelfsturende en proactieve mensen in dienst hebben. Medewerkers die zich verantwoordelijk voelen voor het succes van de organisatie en daar op hun eigen manier hun best voor doen. Dit bereik je niet alleen door te investeren in de ontwikkeling van hoog opgeleide kenniswerkers, maar juist ook in de ontwikkeling van uitvoerders. Vaak medewerkers op mbo-niveau dus. Maar hoe ontwikkel je deze medewerkers op een kostenefficiënte manier? De combinatie EVC (Erkenning Verworven Competenties) en blended learning kan een mooie oplossing zijn.
Blended learning
De reden dat veel organisaties voor deze manier van opleiden kiezen, is dat de opleiding en het traject zeer flexibel zijn. Bij blended learning wordt vaak veel gebruik gemaakt van training on the job, praktijkopdrachten en mobiel leren, wat bij de meeste deelnemers tot de verbeelding spreekt. Ze leren vooral over zaken die voor hen écht relevant zijn, en vaak toegepast op het eigen bedrijf, waardoor ze het geleerde direct in de praktijk kunnen brengen. Door de combinatie met het inzicht dat via EVC gecreëerd wordt, kan de opleidingsbehoefte heel specifiek afgestemd worden. Omdat de deelnemers inzicht hebben in wat ze al kennen en kunnen (dat blijkt meestal veel meer dan ze verwacht hadden) en daarna een afwisselende manier van leren op maat aangeboden krijgen, is dit een krachtige manier van ontwikkelen. Bovendien wordt door deze manier van opleiden veel aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, waardoor hun werkplezier en vakmanschap toeneemt.
Wat levert het op voor organisaties en medewerkers?
Uit het onderzoek van TNO blijkt dat de combinatie van EVC en blended learning het beste aansluit bij de leefwereld van mbo-medewerkers en dat het slagingspercentage erg hoog is, bij veel organisaties nagenoeg 100 procent. Daarnaast is het voor organisaties rendabel om deze combinatie in te zetten. Doordat sommige medewerkers al bepaalde kwalificaties of ervaringen hebben, hoeven ze geen volledig mbo-traject van enkele jaren af te leggen. Sommigen hebben aan een aantal maanden tot een half jaar genoeg om hun diploma te halen. Doordat deelnemers zelf kunnen kiezen hoe en op welke manier ze leren, zijn ze gemotiveerder om de opleiding af te maken. Bovendien gaan medewerkers door de opleiding en hun praktijkopdrachten kritischer naar hun werk kijken wat vaak tijdens de opleiding al verbeteringen oplevert. Zo kunnen organisaties op een efficiënte manier investeren in de ontwikkeling van medewerkers en bovendien goed werkgeverschap tonen.
Zes tips voor HR-professionals om succesvol te investeren in mbo-medewerkers
- Heb aandacht voor de ontwikkeling van laag- en middelbaar geschoolde medewerkers in je organisatie. Zij zijn van grote waarde voor je bedrijf en daarom is het belangrijk dat zij zich blijven ontwikkelen.
- Ga een persoonlijk gesprek aan om medewerkers in hun ontwikkeling te stimuleren. Daarin kun je medewerkers het belang van scholing duidelijk maken en vertellen hoe het in z’n werk zal gaan. Een persoonlijke benadering is effectiever dan bijvoorbeeld een officiële brief. Medewerkers hebben dan ook direct de mogelijkheid om vragen te stellen.
- Medewerkers op mbo-niveau leren vaak op een andere manier dan hoger opgeleide mensen, maak daar gebruik van. Juist de optie blended learning, dat veel praktijk en verschillende leermogelijkheden bevat, werkt stimulerend voor laag- en middelbaar geschoolde medewerkers.
- Tijdens de opleiding willen medewerkers graag werken met concrete voorbeelden, dus de vertaalslag naar de praktijk is erg belangrijk.
- Sta open voor andere manieren van opleiden. Door een EVC-traject weten medewerkers wat ze waard zijn, krijgen ze meer zelfvertrouwen, en hoeven ze slechts te leren wat ze nog niet weten. Daarnaast kunnen deelnemers met blendend learning tijd- en plaatsonafhankelijk werken met verschillende online en offline methodes.
- Zorg voor een goede inbedding van leren in de organisatie, juist jij als HR-professional kan ervoor zorgen dat de bedrijfscultuur verandert.