Het is de week van ‘Het Nieuwe Werken’. Het is ondertussen een ware trend aan het worden. Er zijn onlangs talloze onderzoeken gedaan over het HNW onder werknemers en werkgevers. Het ene onderzoek spreekt het andere onderzoek weer tegen. Wordt HOW (Het Oude Werken) dé nieuwe trend?

In een onderzoek van Kluwer over HNW met 3.000 respondenten blijkt dat medewerkers er liever vandaag dan morgen mee beginnen. Er wordt zelfs gemeld dat werknemers hun baan ergens anders gaan zoeken wanneer de organisatie achterblijft op het gebied van flexibel werken.

 

Uit het Nationale Werkplekonderzoek met 1.000 respondenten, blijkt dat het thuiswerken op zelf te bepalen uren helemaal niet zo populair is als gedacht. Regelmaat en structuur is wat de werknemers willen volgens dit onderzoek. Werknemers vinden het fijn om een eigen werkplek te hebben en contact te hebben met collega’s.

 

In een ander onderzoek, een paneldiscussie van kantoorinrichter Steelcase waaraan 51 HR- en Facility-managers deelnamen, blijkt dat het management en/of de middelen het succes van HNW in de weg staat. Als grootste oorzaak waarom HNW nog niet geïmplementeerd is in de organisatie werden management en leiderschap genoemd (34 procent). Gevolgd door organisatiecultuur (31 procent). IT werd hierbij opvallend weinig als oorzaak genoemd (2 procent).

Wat te doen?

Volgens het team achter de ‘Week van het Nieuwe Werken’ is het een kwestie van jaren voordat organisaties de bedrijfsstructuur hebben omgegooid. Want om HNW te laten slagen is een verandering nodig in de bedrijfsstructuur. Maar wat moet u als werkgever nou doen? Toegeven aan HNW? Of gewoon doorgaan met de manier waarop u nu werkt?

 

HRpraktijk.nl heeft voor u de diverse onderzoeken naast elkaar gelegd en de do’s en don’ts van elk onderzoek op een rijtje gezet. Zo wordt u wat wijzer in de jungle die Het Nieuwe Werken heet…

 

 Do’s

  • Blijf vooral naar de individuele werknemer kijken. De ene werknemer vindt flexibele werken dé oplossing, een ander moet er niet aan denken. Zoek uit wanneer uw werknemer het meest efficiënt werkt.
  • Laat het sociale contact niet verwateren. Werknemers hebben behoefte aan sociale contacten met collega’s. Denk hierbij aan: wekelijkse werkbesprekingen, op een vaste tijd en (kleine)bedrijfsuitjes. Zo blijven ze zich verbonden voelen met de organisatie.
  • Houd wel enige structuur in het werkritme. Plan werkbesprekingen op vaste tijden en stel deadlines vast. Zo heeft de flexibele werknemer het gevoel dat hij niet te vrij wordt gelaten.
  • Informeer werknemers goed over HNW. Zo zijn uw werknemers goed voorbereid en kunnen ze bepalen of HNW wat voor hen is.
  • Zorg dat het contact met de collega’s onderling goed verloopt. Zodat werknemers hulp aan collega’s kunnen vragen, ook als ze thuiswerken.
     

Don’ts

  • Onvoorbereid thuiswerken. Een werknemer kan pas goed en efficiënt flexibel (thuis)werken als hij of zij daar de juiste (technische) middelen voor heeft!
  • Ga niet te snel mee met de/een trend. Stel altijd eerst het belang van de organisatie en de werknemer centraal.
  • Onvoorbereid aan het HNW beginnen. Het managementteam moet weten hoe HNW in elkaar steekt. Voorbereiding is het halve werk.
  • Pas op voor overmatig thuiswerken, zo kan een werknemer sneller gestrest worden!
  • In tegenstelling tot overmatig thuiswerken, moet u als werkgever ook opletten voor ‘werkontwijkend gedrag’. Dit kunt u voorkomen door deadlines vast te stellen en tussentijdse evaluaties te plannen.
  • Zorg dat er genoeg flexibele werkplekken op de werkvloer zijn.