Minister Rouvoet voor Jeugd en Gezin zet zich in voor een keurmerk voor gezinsvriendelijk werkgeverschap. En dat komt goed uit want volgens Brits onderzoek verdienen bedrijven die zich actief bezighouden met een goede werk-privébalans van hun medewerkers twintig procent per werknemer per jaar meer. 

Het keurmerk laat zien dat een bedrijf of instelling koploper is bij het zorgen voor een optimaal evenwicht tussen het werk en het privéleven van zijn werknemers. De minister voor Jeugd en Gezin maakte zijn inzet voor het nieuwe keurmerk wereldkundig tijdens de uitreiking van de Loflist 2009 in Den Haag. De Loflist is een ranglijst van beste werkgevers voor werkende ouders.

 

Prikkel

Rouvoet zou het keurmerk voor gezinsvriendelijk werkgeverschap graag ontwikkelen met werkgevers-, werknemers- en sectorale organisaties. Hij wil de ontwikkeling van het keurmerk zowel inhoudelijk als financieel ondersteunen. Volgens de minister gaat het hem om de positieve prikkel en is het niet zijn bedoeling bedrijven de maat te nemen.

 

Meer winst

Volgens managersonline blijkt uit onderzoek van HR -adviesbureau Morgan Redwood dat bedrijven die er actief voor zorgen dat hun personeel een goede werk-privebalans heeft, twintig procent per werknemer per jaar meer verdienen. Een beter evenwicht tussen werk en privé leidt immers tot minder verzuim, een beter gevoel van welzijn en dus meer productiviteit.

Zware druk
De economische crisis legt natuurlijk zware druk op de balans tussen werk en privé. Bijna de helft van de meer dan 100 ondervraagde Britse ondernemingen zegt volgens managersonline dat ze mensen hebben moeten ontslaan, waardoor de druk op de overblijvers groter wordt. Het gaat er dus om het welzijn van het personeel niet uit het oog te verliezen tijdens noodzakelijke besparingen.