Harm Hilgevoord, trainer bij IMK Opleidingen: In de tijd dat Pim begon met leidinggeven, had hij het idee dat hij uitstekend kon delegeren. Naar sommige medewerkers had Pim bijna geen omkijken meer; die werkten volledig zelfstandig. Bij andere medewerkers had delegeren geen zin. Zij bleven steeds dezelfde fouten maken. Steeds opnieuw gaf hij die fouten dan terug, maar er verbeterde niets. Hij werd er moedeloos van.

Toen hij op vakantie ging, dacht Pim: mijn medewerkers hebben hun taken nu zo vaak gedaan, dat komt in mijn afwezigheid ook wel goed. Maar bij terugkomst bleek dat er toch weer van alles verkeerd gegaan was. Hij was binnen een dag zijn vakantiegevoel helemaal kwijt. Hij vroeg zich radeloos af: waarom hebben mijn medewerkers hun werk niet goed gedaan? Hoe ga ik dit oplossen?

Niet zo gek dat het misging

Zijn collega van HRM stelde voor dat hij de opleiding Middle Management A ging volgen. Zo kwam Pim in mijn groep terecht. Tijdens de opleiding begon Pim zich te realiseren dat hij bij het delegeren een paar stappen had overgeslagen. Delegeren is geen afschuiven. Het was tot nu toe wonderlijk goed verlopen bij een aantal van zijn medewerkers; zij hadden het werk goed opgepakt. Maar het was eigenlijk helemaal niet zo gek dat het bij andere medewerkers misging.

Als iemand continu fouten maakt, dan is delegeren niet de juiste leiderschapsstijl. Wij onderscheiden vier stijlen van leiderschap: instrueren, begeleiden, stimuleren en delegeren. Zie ook onderstaand diagram. Een grote valkuil voor beginnend leidinggevenden, zo ervoer ook Pim, is om van instrueren over te gaan naar delegeren. Daarbij sla je dus twee stappen over. Medewerkers hebben tijd nodig om een taak te leren. Blijven communiceren is daarbij cruciaal.

Ze kunnen meer dan ik dacht

In de praktijk merkte Pim dat goed delegeren niet makkelijk is. Het kost in het begin veel tijd en geduld. Op den duur ging het hem steeds beter af. En toen gebeurde er ook nog iets anders. De medewerkers gingen zich verantwoordelijk voelen voor hun taken. Ze kregen er meer plezier in; alsof ze hun eigen ‘winkel’ mochten runnen. Ze bleken meer te kunnen dan zowel Pim als de medewerkers zelf voor mogelijk hadden gehouden.

“Hij had nooit gedacht dat, door zelf een opleiding te volgen, zijn team zich ook verder zou ontwikkelen”

Laatst stuurde Pim me nog een bericht, dat zijn team zo gegroeid is sinds de laatste keer dat we elkaar zagen. Hij trapt nog wel eens in zijn oude valkuil van te snel delegeren, zeker als hij het druk heeft. Maar hij herkent het nu als het weer misgaat. Hij had nooit verwacht dat, door zelf een training te gaan doen, zijn team zich ook verder zou ontwikkelen.