Bedrijven geven jaarlijks gemiddeld € 949 uit aan de scholing van hun werknemers. En gemiddeld gaat iets meer dan een kwart van de werknemers eens of vaker per jaar op cursus. Meer dan de helft leert omdat er steeds hogere eisen worden gesteld aan de professionaliteit van medewerkers.

Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau NIDAP dat, in samenwerking met opleidingssite Springest, meer dan 4.000 werkenden in Nederland heeft ondervraagdover hun persoonlijke ontwikkeling. Meer dan driekwart (78%) van de medewerkers neemt zelf het initiatief bij het zoeken naar een training of opleiding; 48% kan geheel zelfstandig zoeken en inschrijven. Het is verder opvallend dat slechts 36% van ondervraagden hun soft skills – bijvoorbeeld communicatieve vaardigheden, leiderschapsvaardigheden en meer – bijhoudt terwijl dit duurzame vaardigheden zijn.

Waar organisaties vooral investeren in leren om wendbaar te worden, geeft meer dan de helft (55%) van de medewerkers aan dat ‘beter worden in mijn baan’ het nummer één doel is om te leren. De top 5 redenen om te leren voor werknemers zijn:

  1. Beter worden in mijn baan (55%)
  2. Baan vinden in een nieuw vakgebied (26%)
  3. Mijn huidige baan behouden (25%)
  4. Veranderen van baan binnen vakgebied (24%)
  5. Solliciteren op hogere functie (19%)

Kortere doelgerichte opleidingen

Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers meestal kortere, doel- of praktijkgerichte trainingen of opleidingen inkopen. Opleidingen die leiden tot een geaccrediteerd diploma (zoals deeltijd bachelors of masters) worden door minder dan een derde van de organisaties ingekocht. Opvallend: vrouwen leren meer dan mannen. Zowel langdurige, diplomagerichte opleidingen als korte cursussen worden meer door vrouwen gevolgd.

De helft van organisaties heeft een centraal opleidingsbeleid of -plan. Meer dan de helft heeft een centraal opleidingsbudget. Slechts 27% maakt echter gebruik van objectieve data om hun HRD-beleid te ondersteunen. Organisaties met minder dan 50 werknemers investeren bijna niet in leren. Werknemers in deze organisaties leren minder vaak.