Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau NIDAP dat, in samenwerking met opleidingssite Springest, meer dan 4.000 werkenden in Nederland heeft ondervraagdover hun persoonlijke ontwikkeling. Meer dan driekwart (78%) van de medewerkers neemt zelf het initiatief bij het zoeken naar een training of opleiding; 48% kan geheel zelfstandig zoeken en inschrijven. Het is verder opvallend dat slechts 36% van ondervraagden hun soft skills – bijvoorbeeld communicatieve vaardigheden, leiderschapsvaardigheden en meer – bijhoudt terwijl dit duurzame vaardigheden zijn.
Waar organisaties vooral investeren in leren om wendbaar te worden, geeft meer dan de helft (55%) van de medewerkers aan dat ‘beter worden in mijn baan’ het nummer één doel is om te leren. De top 5 redenen om te leren voor werknemers zijn:
- Beter worden in mijn baan (55%)
- Baan vinden in een nieuw vakgebied (26%)
- Mijn huidige baan behouden (25%)
- Veranderen van baan binnen vakgebied (24%)
- Solliciteren op hogere functie (19%)
Kortere doelgerichte opleidingen
Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers meestal kortere, doel- of praktijkgerichte trainingen of opleidingen inkopen. Opleidingen die leiden tot een geaccrediteerd diploma (zoals deeltijd bachelors of masters) worden door minder dan een derde van de organisaties ingekocht. Opvallend: vrouwen leren meer dan mannen. Zowel langdurige, diplomagerichte opleidingen als korte cursussen worden meer door vrouwen gevolgd.
De helft van organisaties heeft een centraal opleidingsbeleid of -plan. Meer dan de helft heeft een centraal opleidingsbudget. Slechts 27% maakt echter gebruik van objectieve data om hun HRD-beleid te ondersteunen. Organisaties met minder dan 50 werknemers investeren bijna niet in leren. Werknemers in deze organisaties leren minder vaak.