Het is belangrijk dat organisaties de wederzijdse verwachtingen tijdens de onboarding van nieuwkomers toetsen. Zeker bij mensen die organisaties graag willen behouden, moeten organisaties hiermee tijdens de eerste 90 dagen in een nieuwe baan heel actief zijn. Een buddy kan hier een grote rol in spelen.

Dit zegt onboardingspecialist  Ardiënne Verhoeven, naar aanleiding van het onderzoek van de Intelligence Group waaruit blijkt dat bij zes op de tien personen minimaal één aspect tegenvalt bij de start van hun nieuwe baan. De grootste teleurstellingen zijn financiële beloning en introductie.

Financiële beloning en loopbaanmogelijkheden

Één op de vier (26 procent) van de nieuwe medewerkers vindt de financiële beloning en loopbaanmogelijkheden tegenvallen. Een derde van deze personen vertelt dat buiten de deur en dat is, zo zegt Verhoeven, slecht voor je werkgeversimago en employer brand. Ook schetsen organisaties kandidaten bij binnenkomst ‘te’ mooie loopbaanmogelijkheden. Ander onderzoek toont aan dat het verloop met 50 procent afneemt wanneer mensen met een reëel verwachtingspatroon binnenkomen. Dat pleit voor een realistisch verhaal tijdens de werving.

Support bij onboarding

Voor een goede start is support in de eerste 90 dagen, de onboarding, erg belangrijk. Verhoeven geeft aan dat er te weinig wordt gesproken over de verwachtingen. De ontevredenheid die daarop volgt zorgt voor demotivatie en mindere prestaties, en mogelijk tot ongewenst voortijdig vertrek. Daarom pleit zij voor het inzetten van buddy’s of peer-coaches tijdens de onboarding. Collega’s op gelijk niveau. Hoewel dit een laagdrempelige en effectieve manier van onboarding biedt, speelt dit, zo blijkt uit het onderzoek, bij slechts 7 procent van de nieuwkomers een rol.

Opstellen van een effectieve HR-cyclus

De jaarlijkse HR-cyclus is voor veel organisaties en medewerkers een verplicht nummer. En dat is jammer, want er is veel meer uit te halen! De achterliggende doelstelling moet juist zijn om slimme plannen te maken die leiden tot zichtbare resultaten in het werk. Plannen waar mensen enthousiast van worden en waardoor zij zich ontwikkelen op een manier die waardevol is voor henzelf en voor de organisatie. Meer info >