Binnen de technische branche is het principe van een leven lang leren altijd al belangrijk geweest. Het volgen van (veel) losse cursussen is voor technici meer regel dan uitzondering. Vaak is het opleidingsprogramma dus cursorisch ingericht: ze volgen een cursus hier en een training daar. Soms jaar in jaar uit, soms enkele jaren niet. Al met al hebben technici vaak een indrukwekkend aantal diploma’s en certificaten op zak. Het kan voor een HR-manager in een technisch bedrijf een uitdaging zijn om deze losse cursussen in een strak Persoonlijk OntwikkelPlan (POP) op te nemen. Een beroepsprofiel met bijbehorende opleiding geeft handvatten aan iedere HR-manager om het juiste ontwikkelpad voor technici uit te stippelen.
Bij ROVC hebben we gekeken naar de meest voorkomende overeenkomsten tussen de beroepen uit de markt. We vergeleken de benodigde vaardigheden, vakkennis en softskills en vertaalden dit naar 16 beroepsprofielen. Voor ieder beroepsprofiel hebben we een beroepsopleiding samengesteld, bestaande uit losse cursussen. Dit geeft de mogelijkheid om in een rustig tempo naar het beroepsdiploma toe te werken. Ook kunnen delen worden overgeslagen, omdat de deelnemer al over deze kennis en vaardigheden beschikt. Belangrijk is dat binnen de beroepsopleidingen altijd ruimte is om te specificeren naar de omgeving. Een storingsmonteur bij een bierbrouwer en een servicemonteur binnen de landbouwmechanisatie zullen grotendeels dezelfde beroepsopleiding volgen. De één vult ‘m onder andere aan met een cursus Hygiëne, de ander met Veilig werken op hoogte.
De crux van een gedegen ontwikkelplan zit dus vooral in een nieuwe manier van denken bij HR-managers. Niet de omgeving is leidend voor het maken van het juiste ontwikkelplan, maar de benodigde vaardigheden van de medewerkers is het uitgangspunt. De servicemonteur liften, de storingsmonteur bij de bierbrouwerij en de servicemonteur in de landbouwmechanisatie zijn allemaal unieke beroepen, maar opleidingtechnisch gezien kunnen we hen voor deze keer over één kam scheren.