Tegenwoordig betekent gekwalificeerd zijn op ieder niveau dat men beschikt over digitale vaardigheden. Hays formuleerde in dat kader een aantal uitgangspunten waarmee organisaties hun concurrentiepositie kunnen verbeteren.
1. Beschouw digitale vaardigheden als onmisbaar op ieder niveau; neem geen genoegen met het ontbreken ervan
Ook senior managers moeten tegenwoordig beschikken over digitale expertise, bijvoorbeeld om gedigitaliseerde informatie op waarde te kunnen schatten en bovendien om digitale experts aan te kunnen sturen. Ook in de boardroom is het ontbreken van digitale vaardigheden of kennis zeer onwenselijk. Een tekort aan basiskennis op het gebied van digitale ontwikkelingen bij management of het bestuur van ondernemingen zorgt voor een beperkt innovatie vermogen en daardoor voor een mogelijke achterstand ten opzichte van de concurrentie.
2. Koester digitaal talent binnen de organisatie
De tijd dat medewerkers met hoogwaardige digitale vaardigheden ‘computernerds’ waren ligt definitief achter ons. Bij veel organisaties staan digitale experts juist hoog in aanzien en worden conform beloond. Bezoldiging is uiteraard niet de enige satisfier, maar het feit dat talent schaars is zorgt er wel voor dat de kans op het overstappen naar een beter betalende concurrent reëel is. Dat moet worden voorkomen, bijvoorbeeld door een omgeving te creëren waarbij excellentie in alle opzichten centraal staat. Denk daarbij aan op maat gesneden projecten ,up-to-date systemen en retentieprogramma’s. Daarnaast is het een realiteit dat talent, talent aantrekt. Digi-experts zullen dus graag met vergelijkbare professionals willen werken.
3. Geef alle ruimte aan digitale talentontwikkeling
Organisaties moeten hun medewerkers voortdurend in staat stellen hun digitale vaardigheden te blijven ontwikkelen. Opleiding en training horen voor met name de HR-afdeling een primaire focus te zijn. Stilstand betekent op het gebied van digitalisering en het ontwikkelen van digitale vaardigheden in de meeste gevallen letterlijk achteruitgang.
4. Zorg voor de aanwezigheid van trendsetters, niet van trendvolgers
Om aan de bal te blijven hebben organisaties mensen nodig die in staat zijn (toekomstige) digitale strategieën te begrijpen en te formuleren. Dat zorgt voor een positie van trendsetter, in plaats van trendvolger. Generieke inzichten zijn dan ook vaak onvoldoende; er is behoefte aan echte experts met een visie op de digitale toekomst
5. Zet jong talent in als mentor voor seniors
Jonge medewerkers hebben een logische voorsprong op de senior garde binnen een onderneming waar het gaat om digitale kennis en vaardigheden. Het kan uiterst nuttig zijn om dit jonge, tech-savvy talent aan te wijzen als mentor voor meer senior collega’s. Voor junioren is dat bovendien een mooie gelegenheid om op hun beurt te leren van meer ervaren mensen binnen de organisatie.
6. Neem werknemers aan die kunnen omgaan met verandering
Om in de pas te blijven lopen met voortschrijdende technologische ontwikkelingen is het aan te raden werknemers aan te trekken die zijn ingesteld op een voortdurend veranderende digitale omgeving en zich daar ook prettig in voelen. Dat geldt organisatiebreed: van de marketeer, de financieel medewerker en het hoofd logistiek tot en met de CEO.
7. Zorg voor up-to-date technologie binnen de onderneming
Als het streven is om digitale vaardigheden binnen de onderneming optimaal te benutten en daar de juiste mensen voor aan te trekken, dan moet ook de technische infrastructuur er zijn. Dat betekent bijvoorbeeld de standaard aanwezigheid van up-to-date softwarepakketten, databases en communicatietechnologie.