Door de steeds fellere internationale concurrentie kunnen bedrijven niet zonder innovatie. Nieuwe producten en diensten ontstaan door het loslaten van creatieve krachten. Werkdruk, vergaderingen, polderen en een tekort aan lef staan de creativiteit echter in de weg.

Dit blijkt uit het Grote Creativiteitsonderzoek van het Financieele Dagblad. Het onderzoek is er op gericht om de factoren in kaart te brengen die creativiteit en innovatie in het bedrijfsleven bevorderen of juist blokkeren.

 

Aan het onderzoek deden 850 mensen mee. Ze geven zichzelf een ruime zeven op creativiteit. Met het invullen van de stellingen komt het creativiteitsrapport van de deelnemers echter slechts uit op een 6,3.

 

Het onderzoek definieert creativiteit als ‘het vinden van oorspronkelijke oplossingen voor welgedefinieerde problemen’. In het onderzoek werd de vraag gesteld: wat verstaat u onder creativiteit? De top-vijf:

 

1. Creatief zijn is vernieuwend zijn

2. Creativiteit is oplossingen bedenken

3.  Creatief zijn is ‘out-of-the-box thinking’

4.  Creativiteit is originaliteit

5.  Creativiteit is anders denken

 

Wat stimuleert creativiteit het best?

 

De meest genoemde antwoorden:

 

1. De uitdaging van complexe vraagstukken

2. Samenwerken met een team of met collega’s

3. Vrijheid

4. Openheid van geest en instelling en ruimte voor creativiteit

5. Geestelijke rust en ontspanning

 

Wat is de grootste rem op creativiteit?

 

De grootste obstakels:

1. Regels en procedures

2. Te weinig tijd hebben

3. Onwil of niet willen afwijken van de norm

4. Negativisme

5. Budget