Tent Partnership for Refugees heeft Tent Nederland gelanceerd, een coalitie van meer dan 40 bedrijven, waaronder IKEA, Marriott International, Philips en Vebego, die vluchtelingen sneller aan werk helpen. Uitbreiding naar België volgt eind 2025.
Shutterstock

Op 7 april lanceerde Tent Partnership for Refugees een coalitie van 40+ bedrijven die vluchtelingen sneller aan werk helpen.

Ze overwinnen barrières zoals taal en netwerken en ondersteunen vluchtelingen op alle vaardigheidsniveaus.

Tent Nederland breidt eind 2025 uit naar België om ook daar bedrijven te helpen vluchtelingen aan te nemen.

Wij zetten met Tent Nederland ons netwerk in om de arbeidsparticipatie van vluchtelingen en asielzoekers op grote schaal te versnellen

In Nederland wonen meer dan 290.000 vluchtelingen, waaronder 118.000 uit Oekraïne, naast 132.000 statushouders en 40.000 asielzoekers uit landen als Syrië, Afghanistan, Iran, Irak en Eritrea. Hoewel zij het recht hebben om te werken, blijft de arbeidsparticipatie extreem laag. Slechts 12% van alle statushouders heeft na twee jaar een baan, oplopend tot 46% na zes jaar.

Voor Oekraïense vluchtelingen ligt dit percentage op ongeveer 55% na twee jaar omdat zij direct een werkvergunning krijgen. Ter vergelijking: de netto arbeidsparticipatie in Nederland bedraagt 73%. Dit toont aan dat er nog veel moet gebeuren om vluchtelingen en asielzoekers betere toegang te geven tot de arbeidsmarkt.

Obstakels wegnemen bij het aannemen van vluchtelingen

Met meer dan 400.000 openstaande vacatures in sectoren zoals de horeca en gezondheidszorg is de noodzaak om vluchtelingen aan het werk te helpen urgenter dan ooit. Tent Nederland en de aangesloten bedrijven werken samen om barrières zoals taal, beperkte netwerken, gaten in het cv en kinderopvang weg te nemen.

Tent Nederland verbindt vluchtelingen met werkgevers op alle niveaus van werkervaring en draagt daarmee bij aan een structurele oplossing voor arbeidstekorten. Tent Nederland ondersteunt bedrijven verder kosteloos met tools, trainingen voor HR-teams, inzichten uit het internationale netwerk van Tent, op maat gemaakte programma’s voor de Nederlandse markt, workshops met andere leden van Tent Nederland en introducties met lokale partners die vluchtelingentalenten kunnen koppelen aan vacatures.

De meer dan 40 bedrijven die zich hebben aangesloten bij Tent Nederland komen uit verschillende sectoren en zijn onder andere: 180 Amsterdam, ABN AMRO, Adecco Group, AkzoNobel, Arcadis, Asito, BCD Travel, Ben & Jerry’s, Collins Foods Limited, Compass Group Nederland, Cordaan, DHL, DLA Piper, EWL, EY Ernst & Young, Facilicom, IKEA, Indeed Inc, ISS, Johnson Controls, Kraft Heinz, LinkedIn, ManpowerGroup, Marriott International, Mastercard, McDonald’s, OTTO Work Force, Pagegroup, PepsiCo, Philips, Randstad, Sodexo, Tata Consultancy Services (TCS), Tempo Team, Tennet, Timing, TIP Group, Transdev PLC, Unilever, Uniqlo, Vebego, Vermaat Groep.

Win-win-win

Hélène van Melle, directeur van Tent Nederland, benadrukt: “Er zijn nu meer openstaande vacatures dan werklozen in Nederland, en dat verschil zal verder toenemen. Het aannemen van vluchtelingen is een win-win-win: het is een structurele oplossing voor arbeidstekorten, het geeft vluchtelingen de kans om hun leven opnieuw op te bouwen, en het stelt hen in staat om bij te dragen aan de samenleving.

“In deze onzekere en veranderende tijden zien we dat er meer gedaan moet worden. Daarom zetten wij met Tent Nederland en ons netwerk ons in om de arbeidsparticipatie van vluchtelingen en asielzoekers op grote schaal te versnellen.”

Voordelen voor bedrijven

Onderzoek van Tent toont aan dat het aannemen van vluchtelingen niet alleen bijdraagt aan het oplossen van het arbeidstekort, maar ook voordelen biedt voor bedrijven. Vluchtelingen blijven langer in dienstde algemene tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers neemt toe, en consumenten geven vaker de voorkeur aan merken die vluchtelingen in dienst hebben.

Monique Bijl, Global Workforce Strategy & Talent Acquisition Business Partner bij Philips: “Sinds Philips zich heeft aangesloten bij Tent Partnership for Refugees, hebben wij statushouders op alle niveaus aangenomen, in Nederland en in andere landen. We kijken ernaar uit om samen te werken in de coalitie, om van elkaar te leren en zo vluchtelingen een kans te geven om het beste uit zichzelf te halen.

De lancering van Tent Nederland markeert een belangrijke mijlpaal in de inspanningen van het Tent Partnership for Refugees, dat sinds 2018 samenwerkt met bedrijven in heel Nederland. Het is een vervolg op de Dutch Business Summits van 2019 en 2022, die ervoor hebben gezorgd dat duizenden vluchtelingen in Nederland een baan hebben gevonden.

Lees ook: