Investeren in het opleiden van je medewerkers is een groot thema binnen veel HR afdelingen. Het houdt je medewerkers scherp, ze blijven zich ontwikkelen en blijven zo van grote waarde voor je organisatie. En hoewel het traditionele leren in de schoolbanken niet meer zo aan de orde is, blijft deze ontwikkeling van je medewerkers onverminderd belangrijk.

Ervaring heeft geleerd dat de gedigitaliseerde leertrajecten positief ontvangen worden. Het heeft gezorgd voor flexibele leertrajecten en meer maatwerk. Er zijn meer en meer initiatieven om met eigen online leertrajecten aan de gang te gaan, omdat tijd flexibeler kan worden ingedeeld. Toch heeft dit ook een keerzijde. Want hoe motiveer je een medewerker zonder de aanwezigheid van interactie en emotie?

Je medewerker moet een intrinsieke motivatie hebben om online leren te kunnen volhouden. De koppeling van het leren en werken is hierin fundamenteel. Door de combinatie van het theoretische deel online en het in de praktijk brengen van de lessen op de werkvloer wordt er succes geboekt. Als werkgever heb je hier een flinke hand in, ook de overheid steunt het werkend leren. Door subsidiegelden beschikbaar te stellen wordt het opleiden binnen organisaties gesteund, denk hierbij aan subsidieregelingen zoals Praktijkleren en Stagefonds.

De aanpak om mensen te motiveren en inspireren om te blijven leren in jouw organisatie kan op verschillende manieren worden vormgegeven. Wij geven je vijf tips.

  1. Zet micro-learning in voor snel en afgebakend leren
    Het vangen van de aandacht in een online leeromgeving is een grote uitdaging. Om hier obstakels weg te nemen en de focus op het leerdoel te houden kun je micro-learning introduceren: korte leertrajecten die makkelijk toegankelijk zijn en in verschillende vormen kunnen worden toegepast. Voordelen van deze vorm van leren zijn: breed en flexibel toepasbaar. Ook is dit minder tijdrovend en daardoor goed te doen tijdens het werk.
     
  2. Breng regelmaat in het leren
    Zorg voor regelmaat in het leren binnen de organisatie en breng dit ook onder in de bedrijfscultuur. Maak van het wekelijkse leermoment een gewoonte. Zo houd je de interactie in het leren en hebben de medewerkers en leerlingen een duidelijk vooruitzicht  op het leertraject.
     
  3. Schakel een inspirerende spreker
    Bij online leren mis je, naast verlies van focus, de sociale interactie. Zijn er in jouw organisatie het afgelopen jaar leertrajecten gedeeltelijk of volledig gedigitaliseerd? Schakel als extra onderdeel een inspirerende spreker in met kennis van zaken. Dit heeft een positieve invloed op de aandachtspanne en motivatie van deelnemers aan online leertrajecten.
     
  4. Neem als leidinggevende een actieve rol in
    Ga in gesprek met medewerkers in jouw team over hun wensen en behoeftes om zich verder te ontwikkelen in de organisatie. Met wederzijdse interesse en input maak je bewustere keuzes voor de richting van het leren in de organisatie.
     
  5. Vermijd grote kennisbanken
    Kennisdeling breed in de organisatie uitzetten is een mooie gedachte, maar wel een die goed moet worden vormgegeven. Overrompel medewerkers niet met een grote hoeveelheid aan keuzes, dan haken ze snel af. Het werkt beter om gericht kennis- en leermiddelen te sturen en persoonlijke aanbevelingen te geven.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het inrichten van de opleidingstrajecten binnen je organisatie, of wil je weten hoe je optimaal kan profiteren van de beschikbare subsidies? Dan kan OAZ je daarbij helpen. Neem voor meer informatie contact op met Joost Geluk via jgeluk@oaz.nl of bel direct 06 8290 6370.