Dit blijkt uit het 22e bedrijfsopleidingen en trainingenonderzoek van marktonderzoekbureau NIDAP. Organisaties met een groot opleidingsbudget combineren klassikaal leren steeds vaker met blended learning, een combinatie van klassikaal onderricht en e-learning, en zij besteden ook een groter deel van het opleidingsbudget aan e-learning (13 procent).
Particuliere instituten profiteren
Particuliere opleidingsinstituten profiteren het meest van deze verschuiving in leervorm. E-learningbedrijven weten nog geen groot aandeel in de opleidings- en trainingsmarkt naar zich toe te trekken. Ongeveer 60 procent van het opleidingsbudget wordt besteed bij particuliere opleidingsinstituten. Gemiddeld gaat slechts 2 procent van het opleidingsbudget naar e-learningbedrijven.
Maatwerk
Een verklaring hiervoor is enerzijds dat commerciële opleiders de professionals en bedrijven beter op maat kunnen bedienen. Verder werken veel e-learningbedrijven nog vooral in specifieke branches zoals zorg en overheid. NIDAP verwacht dat de particuliere opleidingsinstituten steeds vaker gebruik zullen maken van e-learningbedrijven als toeleverancier. Ook verwachten de onderzoekers dat e-learningbedrijven steeds meer branchebreed gaan werken en met producten komen die met name door middelgrote en kleinere bedrijven worden afgenomen.