De complexe onderwijsarbeidsmarkt vraagt om specifieke kennis en expertise en gedegen wetenschappelijk onderzoek. Dergelijk onderzoek kan goed worden benut voor de onderbouwing van de beleidspraktijk. Binnen de bijzondere leerstoel gaan twee te benoemen bijzonder hoogleraren zich daarom bezig houden met de kwalitatieve en kwantitatieve aspecten van de onderwijsarbeidsmarkt aldus het ministerie. Het gaat daarbij om de professionele ontwikkeling van en tekorten aan onderwijspersoneel, de mobiliteit van leraren, het imago van het beroep, de vergrijzing en de arbeidsproductiviteit.
De leerstoel, gefinancierd door OCW en ondergebracht bij de Universiteit van Tilburg, richt zich op onderzoek, op onderwijs en op kennisuitwisseling en kennisverspreiding.
Onderwijs en onderzoek
In hun onderzoek bestuderen de hoogleraren de ontwikkelingen van de onderwijsarbeidsmarkt in tijd en in vergelijking met andere sectoren en de private sector. Daarnaast verzorgen zij het bijbehorende keuzevak voor masterstudenten van diverse studierichtingen, postacademische cursussen en gastcolleges.
Kennisuitwisseling en kennisverspreiding
De leerstoel vervult een platformfunctie voor de kennisuitwisseling en de kennisverspreiding. Zo komt er jaarlijks een congres rond actuele arbeidsmarktthema’s in de publieke sector voor sociale partners, wetenschappers, bestuurders, beleidsambtenaren, MR-leden en studenten.
Bron:Redactie HR Praktijk.nl