Stagiairs worden vaak niet goed begeleid in bedrijven. Dat is althans de mening van docenten, zo blijkt uit het Nationaal Stage Onderzoek Docenten 2008 van stagebemiddelaar Stageplaza.nl.

De ondervraagde 615 docenten geven de kwaliteit van de begeleiding vanuit bedrijven gemiddeld een 6,7. Bijna de helft van de docenten beoordeelt de kwaliteit met 7. Desondanks kan 94 procent van de respondenten punten van verbetering aanwijzen en 26 procent geeft aan betere begeleiding van de werkzaamheden van de stagiairs te willen zien. Een kwart van de docenten wil dat bedrijven meer aandacht besteden aan de opdracht van stagiair en 22 procent zou graag nauwer willen samenwerken met de stagebedrijven.

 

Contactmomenten

Gedurende een stageperiode heeft 5 procent van de docenten geen enkel contact met het

stagebedrijf. 71 procent heeft één tot twee keer contact en 24 procent vaker dan twee keer. 36 procent van de docenten geeft aan behoefte te hebben aan beter contact met de stagebedrijven.

 

Slechte ervaringen

46 procent van de docenten zegt wel eens vervelende ervaringen te hebben gehad met stagebedrijven. Deze ervaringen hebben vooral betrekking op slechte begeleiding van de stagiairs. 21 procent vindt dat de taken van de stagiair niet voldoen aan het opleidingsniveau en dat dat statgiairs vervelende ervaringen heeft bezorgd. Voor 16 procent is slechte communicatie de oorzaak en voor 7 procent discriminatie.

 

Aansluiting ok

Het merendeel van de docenten (72 procent) is van mening dat het onderwijs goed aansluit op de wensen van stagebedrijven. 17 procent van de respondenten denkt van niet en de overige 11 procent weet niet of dit het geval is. 15 procent van de respondenten zegt een stagevergoeding overbodig te vinden. De helft van de docenten vindt een vergoeding van € 200,- tot € 400,- per maand gepast.

 

Een paar tips:

– Behandel de stagiair niet als ‘de zoveelste beginneling’, maar als toekomstig werknemerspotentieel.

– Wijs een stagebegeleider aan die lol heeft in het opleiden en het eigen werk. Een stagiair voelt snel aan dat zijn begeleider er eigenlijk geen zin in heeft en de stagiar als een blok aan het been ervaart. – – Geef de begeleider voldoende begeleidingstijd.

– De begeleider moet aan de hand van de opleiding die de stagiair volgt het eigen handelen helder aan de leerling kunnen uitleggen. Communiceer op niveau en vakjargon alleen bij gevorderden.

– Kom met de school overeen welke praktische voorwaarden aan de stageplaats gesteld (mogen) worden.

– Teken voor de monitoring en afronding van het begeleidingsproces op gezette tijden vaardigheden, kennis en voortgang af volgens het beoordelingssysteem van de betrokken school.

 

Zie mijn tools