Het assessment is goed ingeburgerd in het Nederlandse bedrijfsleven: 44 procent vindt het een normale gang van zaken als bij een promotie gevraagd wordt een (vaardigheids)test te doen. 60 procent van de werkende Nederlanders heeft wel eens een assessment of psychologische test ondergaan, 32 procent hiervan zelfs meerdere malen.
Een goede voorspeller van succes
De meest interesse voor een assesment is er omdat men een loopbaanadvies wil (59 procent) of zichzelf beter wil leren kennen (55 procent). Bijna driekwart van de werknemers vindt dat een assessment een goede voorspeller van succes in toekomstig werk is. Anthon van der Horst, directeur van GITP: “Door te weten waar je kwaliteiten liggen kun je bewuster voor een baan kiezen die aansluit bij je vaardigheden en persoonlijkheid.”
Opleidingsadvies
Daarnaast is de assessment vaak een tool voor de werknemer om erachter te komen of hij/zij geschikt is voor een (toekomstige) functie (27 procent) of om opleidingsadvies in te winnen (22 procent). Ondanks de interesse in een vaardigheidstest zijn er maar weinig werknemers die er zelf geld voor over hebben.