Doen wat er echt toe doet betekent dat je eerst bij jezelf te rade gaat wat je wilt bereiken. Dit kan zijn dat je als manager wilt dat je werkprocessen soepel verlopen of als ondernemer dat je een continue opdrachtenstroom hebt in je bedrijf. Vaak zijn het wensen die je al hebt, maar waar je je niet zo bewust van bent.
Het helpt dus om te bedenken wat jou onbewust bezig houdt, te weten wat je graag voor elkaar zou hebben. Dit zijn dingen die jij belangrijk vindt en waar je ‘een neus’ voor hebt, gecombineerd met wat van toegevoegde waarde is voor je organisatie of bedrijf. Als je beide aspecten meeneemt dan heb je al snel iets te pakken waar jij blij van wordt en waar de organisatie écht bij geholpen is.
Het volgende probleem is dan om in je agenda hiervoor vrij te maken. Die zit immers vaak al vol met dingen die niet direct een bijdrage leveren aan datgene waarvan jij hebt bepaald dat werkelijk belangrijk is. Wat je enorm kan helpen is enerzijds tijd vrijmaken – bijvoorbeeld een uur per dag – waarin je constructief bezig gaat met invulling geven aan je doelen. Daarnaast is het vaak vrij eenvoudig om een aantal van je terugkerende activiteiten in te zetten om je doelen te behalen.
Tijd vrijmaken in je agenda kan door te bedenken welke dingen je laat vallen als er iets onverwachts op je pad komt. Bijvoorbeeld een sportblessure waarvoor je 3x per week naar de fysio moet. Want dan maak je ineens wel die keuzes in wat je wel en wat je niet doet. De dingen die je dan het eerst laat vallen, zijn blijkbaar minder belangrijk. Deze tijd kun je benutten om te doen wat er echt toe doet. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat ik vaak een tijd loop te ‘tutten’ voordat ik begin aan het schrijven van mijn artikelen. Terwijl voor mij het beste werkt om maar gewoon te gaan schrijven. Dit is dus makkelijk gewonnen tijd!
Dan de terugkerende activiteiten. Deze benutten voor je doelen is slechts een kwestie van een andere mindset. Voor een manager die zijn processen soepel wil laten verlopen is het aannemelijk dat een deel hiervan toch problemen geeft vanwege samenwerking met andere teams. Benut een MT-vergadering dan om juist dit bespreekbaar te maken. En als je als ondernemer een continue opdrachtenstroom wilt, vraag je bijvoorbeeld de klant waar je een evaluatiegesprek mee hebt of er nog meer is wat je voor hem kunt betekenen. Door je focus te hebben op dat wat er echt toe doet, zie je vanzelf deze kansen voorbij komen.
Drie tips waarmee je kunt bouwen aan een werkleven waarin je wél toekomt aan wat er echt toe doet:
1. Bepaal het doel waar jij je op wilt richten de/het komende maand, kwartaal of jaar. Dit kan meteen een vrij grote ambitie zijn zoals in dit artikel beschreven, maar het kan natuurlijk ook iets kleiners zijn zoals bijvoorbeeld ‘je mail op orde houden’.
2. Bedenk welke 3 dingen je deze week moet doen om invulling te geven aan je doel. Geen grootste plannen, maar heel concreet, ‘dicht bij huis’.
a. Waar moet je tijd voor vrijmaken? Bijvoorbeeld elke ochtend het eerste half uur de deur van je kantoor dicht en je mail doen.
b. Welke dingen kun je doen in de afspraken die je al hebt? Bijvoorbeeld in een gepland gesprek met een zeer accurate collega tips vragen hoe hij zijn mail op orde houdt.
3. Beslis wanneer je die 3 acties deze week uitvoert. Dit lijkt heel simpel, maar dat is precies de grootste valkuil. Kijk maar eens hoe vaak je er tegenaan loopt dat je voorgenomen dingen niet doet! Deze 3 taken opnemen in je agenda en als prioriteit behandelen, zorgt dat je in een paar weken al enorme stappen kunt maken in het ‘doen wat er écht toe doet’.
Kortom: Als je elke week 3 dingen doet die er echt toe doen, behaal je binnen een paar weken enorm veel resultaat. Resultaten waar jij als mens blij van wordt en je organisatie baat bij heeft. Heerlijk toch?! Doen hoor!