“Wij vinden het belangrijk dat al onze medewerkers zich thuis voelen en betrokken zijn bij het bedrijf. Dat bereiken wij met opleidingen voor iedereen.” Dat levert Royal A-ware bovendien aantoonbaar meer rendement op.
Investeren in vakkundige vaste en tijdelijke medewerkers
Werkbezoeker Tom bezocht het kaasbedrijf Royal A-ware, dat al hun 2300 medewerkers een opleiding geeft. Medewerkers kunnen zowel formele als informele leertrajecten volgen binnen het bedrijf, zodat zij hun werk goed kunnen uitvoeren. Dat levert ook een voordeel op voor het bedrijf, aldus de leider van de afdeling Knowledge & Education Bart Beeftink: “Het is belangrijk dat werknemers lang bij ons blijven werken. Te veel wisselingen in medewerkers verstoren het proces. Door opleidingen weten uitzendkrachten wat ze moeten doen en hebben wij een vijver om uit te vissen. De beste uitzendkrachten kunnen we dan een vast contract aanbieden.” Royal A-ware kent sinds de implementatie van de opleidingstrajecten ook aantoonbaar minder storingen en een hoger rendement op de productielijnen. Beeftink: “Klanten zijn tevreden, en medewerkers blijven langer en hebben plezier in hun werk.”
Meer innovatie door investeren in tijdelijke werknemers
In Nederland heeft 1 op de 5 medewerkers een flexibele arbeidsrelatie. De prikkel voor werkgevers om te investeren in vast personeel is groter dan voor tijdelijk personeel. Toch loont het om te investeren in tijdelijk personeel. Zo hoeven bedrijven minder te investeren in extra inwerktijd en afstemmingskosten tussen vaste en tijdelijke werknemers. Uit onderzoek van het CBS en TNO blijkt bovendien dat bedrijven die investeren flexmedewerkers hogere product- en werkinnovatie kennen. Tijdelijke werknemers kunnen met een frisse blik naar het bedrijf kijken en bij voldoende uitdaging zichzelf en hun werk verder ontwikkelen.
Vernieuwende vormen van bedrijfsvoering
De Nederlandse arbeidsmarkt bestaat uit 350.000 bedrijven en organisaties met in totaal zo’n acht miljoen medewerkers. Die arbeidsmarkt verandert. De Werkbezoekers gaan voor de campagne Hoe Werkt Nederland? gedurende twaalf werkweken langs bij bedrijven zoals Royal A-ware om te zien hoe zij daar in hun bedrijf of organisatie invulling aan geven, om met die voorbeelden in heel Nederland het gesprek te stimuleren over begrippen als loyaliteit, zekerheid en flexibiliteit.