Terwijl steeds meer organisaties de stap naar e-training maken, zien sommigen nog op tegen de verandering die moet worden gemanaged. Ieder heeft zijn eigen aanleiding, maar de ervaring leert dat bepaalde gevallen eigenlijk geen keus laten. We bespreken 6 momenten waarop e-training een no-brainer is.

1) Cultuurverandering

Een strategiewijziging brengt vaak ook een cultuurverandering met zich mee. Dat kan in de vorm van een nadrukkelijke focus op de klant, nieuwe kernwaarden of een transparantere managementstijl. Dergelijke aspecten komen tot uitdrukking in gedrag en communicatie van medewerkers. Om de cultuur werkelijk te veranderen, is het verhaal vertellen echter niet genoeg. Het is van belang dat personeel actief aan de slag gaat om gemak en comfort te krijgen bij het werken volgens de nieuwe cultuur. Het eenmalige effect van een heidag weegt niet op tegen de kosten in tijd en geld. Op zo’n moment is e-training de manier. Met een programma van uitleg, voorbeelden en videorollenspelen doorloopt iedereen, gespreid in de tijd, een impactvol programma en wordt meer bereikt dan live ooit zou kunnen.  

2) Fusie of rebranding

Bij een fusie of bij rebranding verandert niet per se de strategie, maar bijvoorbeeld wel de slogan, het verhaal dat bij het merk hoort, of er ontstaat een compleet nieuw merk. Opnieuw een trigger die de introductie van e-training logisch maakt. Zo snel mogelijk moeten medewerkers weten wat dit betekent en deze nieuwe kernwaarden in hun communicatie uitdragen. Een handleiding, e-learning met “how to behave” of een klassikale training zijn doorgaans niet zo effectief bij het inslijten van deze nieuwe communicatieve vaardigheden. De meest efficiënte manier is dan om gedurende enkele weken een e-training te doen waarna iedereen via gespreide en herhalende oefening op de hoogte en kundig is.                                                                                      

3) Nieuwe locatie

Het openen van een nieuwe fysieke locatie betekent een extra beperking voor traditionele zaaltjestrainingen: alle deelnemers zullen op hetzelfde moment naar dezelfde locatie moeten reizen, of de trainer moet meerdere locaties aan doen. Een logisch moment om e-training te introduceren en vaardigheidsontwikkeling onafhankelijk van tijd en plaats te maken.

4) Kostenbesparing doorvoeren

Bij het doorvoeren van grote kostenbesparingen zijn opleidingen en trainingen nog wel eens de klos doordat grof wordt gekort op het L&D-budget. Grijp dit aan als kans om je trainingen efficiënter te maken! Ten opzichte van traditionele training boekt e-training al snel 40% kostenbesparing. Tegelijkertijd ervaren medewerkers meer vrijheid en continuïteit in hun vaardigheidsontwikkeling.

5) Onboarding

Na het aannemen van een groep nieuwe werknemers moeten veel mensen wegwijs worden gemaakt in het gedrag dat verwacht wordt in de organisatie, zowel intern als extern. Zo moeten ze zichzelf en het bedrijf optimaal kunnen presenteren en zich de communicatiestijl eigen maken. E-training maakt dit mogelijk tussen de werkzaamheden door, of thuis, waar en wanneer het uitkomt. Marktonderzoeksbureau Metrixlab oefent bijvoorbeeld consultants wereldwijd in het overbrengen van de corporate story. Inderdaad, met e-training.

6) Introductie van een product of dienst

De valkuil bij training rondom de introductie van een product of dienst is dat hij vooral op het product zelf gericht is en dat salespersoneel bovendien vaak voortijdig afhaakt. Een nieuw product of een nieuwe dienst vraagt een nieuwe manier van communiceren en verkopen, die ook getraind moet worden. Met e-training ontwikkel je iedereen blijvend in de vernieuwde communicatie en verloopt de introductie succesvol. Oefenen kan tussen reguliere werkzaamheden door en voor een drukbezette salesafdeling is dat wel zo fijn.

Wat is jouw ervaring met goede of slechte momenten om met e-training te starten?