Door robotisering veranderen bedrijfsactiviteiten ingrijpend. Nu al verdwijnen beroepen. Organisaties moeten hun businessmodellen dan ook aanpassen. Maar wanneer ga je mensen vervangen door robots?
Iedereen die ooit z’n rijbewijs heeft gehaald, weet vast nog wel hoe de lessen gingen. Maar stel nou dat de instructeur niet zei: ‘zet de versnelling in de één, laat de koppeling opkomen en geef gas’, maar: ‘sla je theorieboek open op bladzijde twaalf’. En dat hij niet vervolgde met: ‘neem de volgende afslag links’, maar met: ‘er zijn verschillende tekenen waaraan je een voorrangsweg herkent’. Je zou op z’n zachtst gezegd heel raar staan te kijken.
Nieuw onderzoek van Ashridge Business School toont aan hoe learning & development specialisten (L&D) hun stempel kunnen drukken op de groei en ontwikkeling van organisaties. In de afgelopen decennia is hun rol veranderd van een veelal administratieve personeelsfunctie naar een meer strategisch en bedrijfsmatig georiënteerde rol met de verantwoordelijkheid een belangrijke bijdrage te leveren aan de opbouw van de lerende en presterende organisatie.
De arbeidsmarkt zal er in 2020 compleet anders uitzien dan vandaag de dag. Traditionele organisatiemodellen gaan op de schop en een nieuwe generatie neemt de arbeidsmarkt over. In 2020 bestaat ongeveer driekwart van de beroepsbevolking uit werknemers van Generatie Y en de Millennial generatie.
Vrijwel iedereen die een bezielende carrière nastreeft voelt zich wel een onrustig of onzeker. Gestimuleerd door veranderingen in onszelf of onze omgeving vragen we ons af wie we zijn en wat onze toegevoegde waarde is. Het DNA-model© heeft al honderden mensen geholpen bij het formuleren van een antwoord op de vragen: ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’.
Maar ook: werkgevers die meebetalen om je zo (nog een tijdje) vast te kunnen houden
Hoe komt het dat je vaak achteraf pas voelt dat de manier waarop je zojuist hebt gereageerd niet zo handig was? Waarom vergeten wij, bijvoorbeeld wanneer we ons aangevallen voelen, de lange termijn gevolgen van ons handelen? Wat maakt dat we in sommige situatie overdreven reageren en er vervolgens spijt van hebben?
Wat is de overeenkomst tussen een servicemonteur liften, een storingsmonteur bij een bierbrouwerij en een servicemonteur in de landbouwmechanisatie? De gemeenschappelijke deler van deze beroepen is wellicht groter dan u in eerste instantie denkt. De verschillen zitten vooral in de werkomgeving en de bijbehorende veiligheidseisen. Maar de technische kennis en vaardigheden die deze monteurs nodig hebben om hun beroep uit te oefenen zijn identiek. Hun opleiding in techniek dus ook!
Komende jaren krijgen we steeds meer oudere collega’s. Misschien gaan we zelf ondertussen ook wel tot die groep behoren. Oudere medewerkers onderscheiden zich van jongere collega’s op een aantal gebieden. Kennis en begrip van wat oudere medewerkers beweegt helpt ons om goede (HR)managers te zijn. Ook zelfkennis helpt om - als oudere medewerker - gemotiveerd te blijven.
Onze HR-afdeling is mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het management van onze organisatie. Er werken hier ongeveer 300 mensen, dus het managementteam bestaat maar uit vijf mensen. De meeste werken hier al meer dan 15 jaar en zijn zelf ooit als chauffeur begonnen. Wij hebben een opleidingstraject ingekocht bij een gerenommeerd bureau, maar de reacties hierop zijn uitermate negatief.