De meeste medewerkers associëren een mobiliteitscentrum met uitstroom, outplacement en disfunctioneren. Niet echt the place to be en niet goed voor je imago en carrière als professional. Die beeldvorming kan/moet 180 graden om naar the place to be voor professionals met ambitie.
Steeds meer activiteiten worden online gefaciliteerd. Net zoals je bijvoorbeeld met online instructie je fysiek traint, kan dat ook met communicatieve vaardigheden. Het zal managers als muziek in de oren klinken dat medewerkers niet langer een dag ‘op training’ zijn, maar de vraag is of de effectiviteit van online hier tegenop weegt. Die verschilt namelijk per methode en implementatie ervan. Hier zijn vijf manieren om communicatie online te trainen!
Retaildeskundigen stellen dat winkelketens te laat zijn gaan inspelen op de behoefte van klanten om (ook) online te kunnen kopen. Als formule alleen fysieke winkels hebben lijkt niet meer van deze tijd. Klanten willen niet langer op één en dezelfde manier benaderd en behandeld worden. Individuele voorkeuren worden steeds belangrijker. Vraag ik me toch af hoe lang het nog duurt voor deze trend overslaat naar het onderwijs? Wanneer gaan studenten zich massaal terugtrekken uit de gebouwen waar onderwijs wordt verzorgd?
De moderne manager heeft het niet makkelijk. Terwijl hij of zij dienend leiderschap combineert met prestatiegerichte coaching aan al dan niet zelfsturende teams, vragen en geven collega’s continu feedback. Het is aan HR om managers te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun teams. Hoe vormen we de manager 2.0?
Nederland schreeuwt binnen vijf jaar om een half miljoen vakmensen. Bedrijven moeten nu al werken aan een oplossing om dat tekort het hoofd te bieden. Scholing van de eigen medewerkers biedt de grootste kans op succes. "Hoe deskundiger je personeel, hoe groter de succeskansen van je onderneming."
Je kent de standaard meningen waarschijnlijk wel: communicatietraining mag dan helpen bij bewustwording, zelfvertrouwen en herkenning, het blijft een ‘nice-to-have’. Iets wat je niet kunt meten en dus ook geen voorrang verdient. Dit is echter niet meer het geval: soft skills zijn meetbaar te verbeteren en de Return On Investment (ROI) helpt je om anderen daarvan te overtuigen. Hoe gaat dat in zijn werk?
Leren anno 2016 is niet meer hetzelfde als twintig jaar geleden. Als gevolg van alle digitale ontwikkelingen leren we steeds meer online, bijvoorbeeld via tutorials op YouTube. De laatste jaren hebben ook bedrijven de mogelijkheden van online leren ontdekt; in 2015 werd 24%* van het totale opleidingsbudget in Nederland aan e-learning besteed. De stijgende lijn is duidelijk zichtbaar; in 2012 was dit nog maar 9%.
Gamification en virtual reality bieden vele mogelijkheden om de manier waarop mensen leren en werken te verbeteren. Mensen leren slechts een heel klein deel (10 procent) van formele trainingen. De heilige graal zit in de 70 procent die je leert door uitdagende opdrachten tijdens het werk.
Het zal je maar gebeuren: je neemt deel aan een training en moet een opgave maken, en om een of andere reden lukt het je niet. Terwijl de trainer de benodigde handelingen net nog uitvoerig gedemonstreerd en besproken heeft. En zo heel moeilijk zag het er niet uit toen hij het voordeed. Daar gaat je extra pauze, want wie klaar was mocht alvast koffie gaan halen.
Terwijl steeds meer organisaties de stap naar e-training maken, zien sommigen nog op tegen de verandering die moet worden gemanaged. Ieder heeft zijn eigen aanleiding, maar de ervaring leert dat bepaalde gevallen eigenlijk geen keus laten. We bespreken 6 momenten waarop e-training een no-brainer is.