Met blended training wordt doorgaans de combinatie live (fysieke aanwezigheid) en online bedoeld. Door de corona-uitbraak is pure online training nu het enige dat gemakkelijk kan en tegelijk beperkt plaatsvindt. Voor de plannenmakerij vragen werkgevers en ook de trainingsbureaus zich af wat de toekomst brengt. Terug naar de ordening zoals die was of is er een revolutie gaande? Onderstaande analyse leidt tot de conclusie dat een veel groter deel van training online zal plaatsvinden, voor de echte doorbraak is echter iets anders nodig dan techniek.
Sinds vorige week leven we in Nederland in een totaal andere realiteit. Met grote impact op ons dagelijks leven en werken. Wat kunnen we de komende weken doen vanaf onze (thuis)werkplek? En wat gaat dit betekenen voor HR?
Als vakidioten zijn wij natuurlijk helemaal verknocht aan framing, onbewust beïnvloeden via taal en beeld, maar ook voor nudging zijn wij midden in de nacht wakker te maken (nou ja, bij wijze van spreken dan). Nudging (letterlijk: een duwtje geven) is eigenlijk het eigenwijze broertje van framing waarbij het draait om directe gedragsbeïnvloeding. Iemand wordt onbewust naar bepaald gedrag gestuurd zonder dat hij zich beïnvloed voelt. Ideaal voor situaties waarbij mensen zonder het zelf door te hebben in oud of fout gedrag vervallen.
Wat hebben extreem succesvolle mensen als Bill Gates, Henry Ford, John de Mol of Louis van Gaal met elkaar gemeen? Zij hebben één belangrijke eigenschap gemeen: ze hebben het verlangen om nooit te stoppen met leren. Het verlangen om zichzelf te blijven ontwikkelen en continu te leren heeft hen veel succes gebracht. Iedere kans om zichzelf te verbeteren grijpen (of grepen) zij met beide handen aan. Het succes is ze niet aan komen waaien, het is géén geluk geweest, het is het resultaat van een mindset waarin continue kennisontwikkeling centraal staat.
Bent u bekend met het fenomeen 'nudging'? Het Engelse woord 'nudge' betekent letterlijk 'duwtje' en is populair als een gedragspsychologische motivatietechniek, waarbij je mensen subtiel kunt stimuleren om zich op een gewenste wijze te gedragen. Wat kun je hiermee vanuit HR-oogpunt?
De millennial is lui, narcistisch en verwend. Toch? De werkelijkheid is een stuk genuanceerder dan dat. Een recente analyse van de millennial en de bijbehorende vatbaarheid voor burn-outs legde de vinger op de zere plek: de mentale belasting van de constante stroom aan werk-, privé- en zorgtaken is voor deze generatie ongekend. Het artikel ging viral en in de reacties ontwaarde zich een zucht van herkenning. Deze groep mensen – voor zover je kunt generaliseren voor een gezelschap variërend van 18 tot 38 jaar – ervaart vaak een zodanige disbalans tussen werk en privé, dat het evenwicht hierin een stip ver op de horizon lijkt.
Ruim 55 procent van de werkende Nederlanders denkt dat hun werkgever liever niet investeert in de scholing van het personeel, omdat ze bang zijn dat het personeel na de opleiding vertrekt naar een andere werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van Robidus onder ruim duizend werkende Nederlanders. Tegelijkertijd vindt bijna 84 procent dat de werkgever verantwoordelijk is voor bijscholing.
Hoewel meer dan 50 procent van de ondervraagde bedrijven aangeeft een duidelijke visie te hebben op de digitale toekomst van hun onderneming, beschikt minder dan 15 procent van hen over voldoende medewerkers met de relevante kennis volgens onderzoek van de Technische Universiteit München. Daar ligt een mooie uitdaging voor… Tsja, voor wie eigenlijk?
In de vorige eeuw was het opleiden van medewerkers toch maar simpel. Als een medewerker in de door ons verzonnen functie competenties miste voor de taken die bij die functie hoorden, kochten we een standaard training in en klaar was Kees. Of de medewerker zin had om te leren deed niet ter zake. Hij (of zij) moest wel, anders kon hij uit zijn functie gezet worden. Laat staan dat we ons zorgen maakten of de opleiding wel aansloot bij de talenten, interesses en ambities van de medewerker. In het industriële tijdperk regeerden de processen en niet de wensen of interesses van de medewerkers.
De tijd van urenlang luisteren, oefenen en weer luisteren naar een trainer of docent lijkt voorbij. Met de toetreding van Millennials op de werkvloer en in de managementlagen verandert ook de manier en behoefte van leren en ontwikkelen. Micro-learning doet zijn intrede.
In deze live online masterclass van een halve dag leer je hoe je een dossier opbouwt en een specifiek verbeterplan opstelt bij disfunctioneren van een medewerker. Inclusief wettelijk kader ontslagbeoordeling