Steeds meer werkgevers zijn zich bewust van het belang van een goed onboardingtraject. De instroom van nieuwe medewerkers biedt echter mogelijkheden rondom subsidies en kostenbesparingen die bij veel werkgevers onderbelicht blijven. Dat is zonde, want het zijn fikse financiële voordelen waar werkgevers recht op hebben.
De gevolgen van Covid-19 hebben overal in de zorg een gigantische impact. De werkdruk is alleen maar opgelopen en voor zorgmedewerkers is het nog belangrijker om zich te kunnen focussen op hun primaire taak, namelijk patiëntenzorg verlenen. Gelukkig worden er overal maatregelen genomen om dit zoveel mogelijk te kunnen waarborgen, ook bij subsidieverstrekkers.
'Zo ben ik nu eenmaal' Dat was de titel van de theatershow georganiseerd voor alle medewerkers van onze gemeente als aftrap van de organisatieontwikkeling. Een logische ontwikkeling gezien het feit dat de wereld om ons heen razendsnel verandert en het werkterrein van de gemeenteambtenaar zich sterk ontwikkelt. De organisatie zal zich blijvend moeten aanpassen aan de veranderende samenleving.
In 2018 kondigde staatssecretaris Van Ark van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een vereenvoudiging van de Wet banenafspraak aan. Ook het quotum arbeidsbeperkten zou worden versimpeld, en dat alles samen in een nieuw systeem.
Reboarding is onderdeel van de employee journey. En toch voor veel mensen nog een onbekend begrip. Zeker nu, in coronatijden, gaan we deze term vaak terug horen. Het gaat namelijk om het meenemen van medewerkers in de transitie naar een nieuwe realiteit. En dat is waar veel organisaties nu voor staan.
Welke trends spelen de komende drie jaar een belangrijke rol in de HR-sector? En welke factoren liggen ten grondslag aan de veranderingen? Enkele tips om uw huidige potentieel volledig te benutten en onmisbaar te worden voor toekomstige werkgevers.
Koester werknemers met een lang dienstverband, maar laat ze wel regelmatig van functie wisselen. Dat is het advies van Tom Mom, hoogleraar strategische groei en realisatie aan de Erasmus University (RSM): “Medewerkers die lang in dezelfde organisatie werken én rouleren worden echte alleskunners. Ze maken het bedrijf innovatief en succesvol.”
In deze video laat Lotte van Oppenraaij, opleidingsadviseur bij Lidl de mogelijkheden zien die zij hun medewerkers bieden om zowel verticaal als horizontaal door te groeien. Ook delen medewerkers hoe zij een dergelijk traject hebben ervaren en de begeleiding en ondersteuning die zij hebben ontvangen vanuit Lidl.
In veel organisaties is activatie de belangrijkste oorzaak van lage scholing onder medewerkers. Organisaties stuiten dan ook vaak op dezelfde uitdaging: hoe stimuleren en activeren we scholing en zelfregie onder eigen medewerkers?
Veel medewerkers associëren leren nog altijd met ‘school’. Organisaties die in staat zijn om zich voortdurend aan te passen aan veranderende omstandigheden worden ook wel ‘lerende organisaties’ genoemd. Ze stimuleren medewerkers om zich te blijven ontwikkelen waardoor ze zich kunnen aanpassen aan een voortdurend veranderende werkelijkheid. Maar in de praktijk hebben veel bedrijven wel de ambitie om een lerende organisatie te worden, maar zijn er nog wel wat hordes om te nemen.