Voor ontbinding wegens disfunctioneren is van essentieel belang dat de werkgever een goed (dis)functioneringsdossier heeft opgebouwd. Een (dis)functioneringsdossier bouw je onder meer op door (kritische) gesprekken met de werknemer te voeren en vast te leggen. En een verbetertraject te doorlopen. Uit een recente uitspraak van de rechtbank Limburg blijkt dat een adequaat functieprofiel óók van groot belang is voor een succesvol ontslag wegens disfunctioneren.
Dat het enkel vast stellen dat sprake is van onvoldoende functioneren niet genoeg is leert deze uitspraak maar weer eens.
In onderstaande uitspraak, van ver voor het WWZ tijdperk, wijdde de kantonrechter onder meer een aantal fraaie bespiegelingen aan de noodzaak van mediation. Die beschouwingen (wijsheden eigenlijk) zouden, anno 2022, nog zo in diverse ontbindingsbeschikkingen kunnen worden geknipt en geplakt.
Leiders die succesvol zijn, gaan vaak ten onder aan dat succes. De kans dat een leider ontspoort, kan wel worden beperkt aldus gedragspsychologen en leiderschapsexperts.
Erik Marcelis is ervaringsdeskundige als het gaat om het uitvoeren van HR-projecten. Een ontwikkeling die hij waarneemt, is de behoefte aan segmentering binnen de organisatie. Oftewel HR-profiling: het onderkennen van doelgroepen in een organisatie.
Minder dan de helft van de mensen die in Nederland een HR-functie uitoefent, vindt dat ze voldoende feedback krijgen van leidinggevenden. Dit blijkt uit de laatste editie van het jaarlijkse HR Trendonderzoek, uitgevoerd door Berenschot in samenwerking met Performa en AFAS.
Camera’s op de werkvloer zijn nog altijd een hot topic, zo blijkt uit diverse recente mediaberichten: Camera’s zien wat mensen écht doen’ (NRC), Met camera’s bespied worden door de baas: verboden, maar het komt veel voor (FD) en Bespied door de baas: werkgevers schenden privacy met cameratoezicht’ (NOS). Werkgevers die (verborgen) cameratoezicht inzetten, nemen het kortom niet altijd even nauw met de regels. In een blog op CHRO leggen advocaten Willemijn Jansma en Mérien Voorboom uit hoe dure fouten te voorkomen.
Zo’n beetje iedereen heeft tegenwoordig wel een mobiele telefoon met opnamefunctie. Een vraag die in de arbeidsrechtpraktijk regelmatig voorbij komt is of je als werknemer (met je telefoon of ander opname-materiaal) gesprekken met je werkgever mag opnemen.
Het melden door medewerkers van een integriteitsschending in de organisatie is altijd beladen. Het leidt snel tot onrust en de uitkomst is ongewis. Kan dat beter? Het Huis van de Klokkenluiders liet er onderzoek naar doen door de Universiteit Utrecht. Die vond drie duidelijke succesfactoren.
Slechts 40 procent van de medewerkers van Nederlandse bedrijven en organisaties ervaart op dit moment voldoende waardering. Daarnaast zegt 15 tot 20 procent van de medewerkers helemaal geen erkenning, aandacht of beloning te ervaren.