Nederlands’ 100 beste werkgevers hebben veel met elkaar gemeen; zij krijgen een hoge beoordeling voor organisatietrots, efficiëntie en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit blijkt uit het Beste Werkgeversonderzoek van Effectory, onder ruim 190.000 respondenten.
De werkgever wenst de ontbinding van een arbeidsovereenkomst wegens tegenvallende resultaten en een vertrouwensbreuk. De werknemer betwist dat sprake is van disfunctioneren. De rechter wijst het verzoek van de werkgever af. De werkgever is niet geslaagd het door haar gestelde aannemelijk te maken. Opvallend was dat meer dan de helft van de medewerkers van het team een kaart ter ondersteuning van de werknemer heeft ondertekend.
Regelmatig komt het voor dat een werknemer vraagt een waarschuwing uit het personeelsdossier te verwijderen. Waar kijkt de rechter dan naar en waar moet u op letten?
Energieke en toegewijde mensen zijn meer bevlogen en daardoor ook productiever. Bevlogenheid is voor de komende tijd het toverwoord voor het realiseren van duurzame inzetbaarheid. Dit blijkt uit onderzoek van consultancybureau 365.
Leidinggevenden en de door hen beoordeelde medewerkers hebben vaak een tegengesteld beeld van het beoordelingsgesprek. Maar liefst 29 procent van de werknemers is ontevreden over het jaarlijkse beoordelingsgesprek, terwijl 94 procent van de leidinggevenden denkt dat de werknemers de beoordelingsgesprekken ervaren als nuttig en leerzaam
Multitasken, het tegelijk uitvoeren van verschillende taken, lijkt niet te bestaan. Mensen die hier goed in zijn, zijn eigenlijk zeer bedreven in het zeer snel afwisselen van bezigheden in hun hoofd.
Werknemers die vaak thuis werken hebben minder kans op promotie dan medewerkers die altijd aanwezig zijn op kantoor. Dat blijkt uit onderzoek van de Londen Business School, waarover het Britse weekblad The Economist heeft bericht.
Veel managers vinden het moeilijk om zich een goed beeld te vormen van hun medewerkers. Geregeld zijn het de negatieve uitschieters van medewerkers die bij een beoordeling nog goed voor de geest staan, waardoor een eenzijdig en vertekend beeld ontstaat. En de medewerker zich niet gewaardeerd voelt.
Ruim tweederde van de medewerkers geeft aan regelmatig complimenten te ontvangen, terwijl 88 procent van de werkgevers aangeeft deze regelmatig uit te delen aan werknemers. Dit blijkt uit online onderzoek onder 147 HR-professionals en 127 cursisten van ISBW Opleiding en Training, onderdeel van de Schouten & Nelissen Groep.
Jongere werknemers van de Y-generatie komen minder goed uit de bus dan hun tien jaar oudere collega’s wanneer bij het vaststellen van het werkvermogen ook specifieke vragen over stress gevraagd worden.