Werknemers en werkgevers kunnen met een gerust hart thuis hun rapport laten zien. MKB ondernemers zijn unaniem dik tevreden over hun personeel. Het gemiddelde rapportcijfer dat werkgevers hun medewerkers geven komt uit op een 7.7. Dit blijkt uit de resultaten van de vierde MKB Marktmonitor 2012/2013 van Unique in samenwerking met TNO waarin 2.330 ondernemers persoonlijk zijn geïnterviewd. Ook medewerkers beoordelen hun baan met een ruime voldoende. Meer dan een derde van de medewerkers geeft zijn of haar baan een 7 als rapportcijfer.
Een werkgever die zich bezig houdt met het verkopen van auto’s en motoren heeft een oud werknemer gedagvaard voor de kantonrechter omdat deze werknemer de boekhouding zou hebben gemanipuleerd.
Organisaties met een goed lopende performance cyclus hebben aantoonbaar een sterkere omzetgroei, zijn winstgevender en kennen een grotere klant- en medewerkertevredenheid dan organisaties zonder een efficiënte performance cyclus. Toch staat de performance cyclus in Nederland nog in de kinderschoenen aldus Gert Jan Voortman, Arbeid- en Organisatiepsycholoog en Directeur van HR-specialist Artemis Laren.
Als Nederlandse werknemers voor een sollicitatiegesprek hun kwaliteiten moeten omschrijven blijkt dat onderhandelen, delegeren en leiderschap niet tot de kerncompetenties behoren. Dat komt naar voren uit de nieuwe publicatie van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA), een jaarlijks onderzoek naar het media- en oriëntatiegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking.
Personeel van Media Markt in Leeuwarden werd gefilmd met een verborgen camera. De beelden werden vervolgens gebruikt in een soort ‘collectief functioneringsgesprek’. Schending van privacy, vindt FNV Bondgenoten.
Managers leunen te veel op één leiderschapsstijl. Dat demotiveert medewerkers en remt de groei van de organisatie. Wereldwijd creëert 55 procent van de managers een demotiverend werkklimaat onder hun werknemers. In Nederland is dit zelfs 68 procent. Dit blijkt uit onderzoek van organisatieadviesbureau Hay Group onder meer dan 95.000 managers bij 2.200 organisaties wereldwijd.
In tijden van crisis probeert meer dan de helft van de Nederlandse kantoormedewerkers (60 procent) te helpen om het bedrijf waar hij of zij werkt zo succesvol mogelijk te laten zijn en neemt zijn rol daarin uiterst serieus. Dit blijkt uit een onderzoek van Mindjet onder 1005 Nederlandse werknemers.
Een op de vijf Nederlandse werknemers is wel eens in slaap gevallen tijdens het werk. Dit blijkt uit onderzoek van Nationale Vacaturebank naar schaamte op het werk onder ruim 1.000 respondenten. Het meest gênante wat werknemers overkwam, is per ongeluk een boer of scheet laten. 19 procent geeft aan weleens een e-mail met roddels naar de verkeerde ontvanger te hebben gestuurd.
Als HR-professional dient u adequaat en kordaat op te treden bij probleemgedrag. Hierbij 12 tips voor het corrigerend optreden bij probleemgedrag van een medewerker:
In het huidige economische klimaat moet je 'niet zeuren', 'gewoon werken' en zorgen 'dat je je hoofd boven water houdt'. Weten 'wat er voor jou echt toe doet' lijkt dan iets voor (vooralsnog vervlogen) luxe tijden. Bij een goede economie en een goede gezondheid is er ruimte voor zelfontplooiing - niet voor niets het hoogste niveau van Maslow's behoeftepiramide. Want stel dat je ontslagen wordt, dan lijkt een duidelijke persoonlijke missie - ofwel: weten wat er voor jou echt toe doet - niet van belang. Je eerste prioriteit is dan immers om weer aan het werk te komen zodat je je hypotheek kunt betalen en je gezin kunt onderhouden.