De nieuwe Wet Werk en Zekerheid wordt op 3 juni behandeld in de Eerste Kamer. Stemt die vóór, dan gaat er vanaf 1 juli gefaseerd een en ander veranderen. Zo gaat de WW-duur omlaag, krijgen flexwerkers een sterkere rechtspositie en wordt het ontslagrecht hervormd. Hierdoor komen naar verwachting meer ontslagprocedures waarin arbeidsconflicten een rol spelen, voor de rechter. Met professionele registermediators kunt u in die gevallen veel tijd en geld besparen.
Gemiddeld 15% van de mensen die een opleiding hebben gevolgd, zullen nooit een poging doen om het geleerde in de praktijk te brengen. Van de rest vertoont weer slechts 15% blijvend veranderd gedrag met winst voor de organisatie. Dat betekent dat 70% van de mensen al snel terugvalt in oud gedrag. Dit toont onderzoek aan van Robert Brinkerhoff van de Western Michigan University.
Ruim een derde van de werknemers zou minder tijd kwijt willen zijn aan woon-werkverkeer. 27 Procent zou een andere baan accepteren als dat een kortere reistijd oplevert. 13 Procent zou salaris inleveren voor een kortere reistijd. Dat zijn de voornaamste conclusies van een enquête door onderzoeksbureau Multiscope onder 761 Nederlandse werkgevers en werknemers, uitgevoerd naar aanleiding van de Nationale Banenruildag.
Het aantal vragen over discriminatie ten opzichte van 2012 is met ruim 75 procent toegenomen zo blijkt uit cijfers in het jaarverslag 2013 van het College voor de Rechten van de Mens. De vragen over afkomst zijn meer dan verdubbeld en de vragen over zwangerschapsdiscriminatie bijna verviervoudigd. Uit de cijfers blijkt ook dat discriminatie op het werk een groot probleem is in Nederland aldus het College. ‘Maar vaak weten werkgevers niet dat zij discrimineren.’
Werkgevers moeten discriminatie beter bespreekbaar maken, bijvoorbeeld in functioneringsgesprekken. Ook moet klagen over discriminatie op het werk of bij sollicitaties makkelijker worden. Dit bepleit de Sociaal-Economische Raad (SER) in een vertrouwelijk conceptadvies aan het kabinet zo meldt De Volkskrant.
Onlangs werd de bank pal tegenover ons kantoor het slachtoffer van een ramkraak. Grote consternatie in de buurt, veel schade aan het pand, een uitgebrande auto, de daders spoorloos. Het gebeurt inmiddels zo vaak dat je er nauwelijks meer van opkijkt.
Bij meer dan de helft van de organisaties zijn individuele resultaten niet gekoppeld aan organisatiedoelen. Slechts 38 procent van de organisaties haalt dan ook strategische informatie uit de beoordelingscyclus zo blijkt uit onderzoek onder 367 HR-professionals.
Nederlandse werknemers zijn niet erg positief als het gaat om hun eindejaarsgesprek: één derde geeft aan dat het gesprek niet verlopen is zoals verwacht. Een groot deel hiervan meent naar aanleiding van de beoordeling dit jaar op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Opvallend is dat 30 procent van de ondervraagden begin februari nog geen beoordelingsgesprek heeft gehad. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank onder ruim 1.000 respondenten.
Bij de meeste organisaties wordt minstens driekwart van de medewerkers jaarlijks beoordeeld. Bijna 40 procent van de organisaties is echter van oordeel dat de beoordelingscyclus niet goed wordt uitgevoerd zo blijkt uit onderzoek door Cito, TNO Management Consultants en Artemis Laren in samenwerking met HR Praktijk onder 367 HR-professionals.
Volgens de Amerikaanse klinisch psycholoog Marshall B. Rosenberg (1934) is de manier waarop we communiceren – meestal onbedoeld – gewelddadiger dan we beseffen doordat de uitdrukkingen die we gebruiken vaak nodeloos beschuldigend zijn. Om werkelijk verbinding te maken met onszelf en met de ander dienen we een andere taal te leren, de taal van het hart.