Stop met beoordelingsgesprekken en ga voor doorlopende coaching. Dat is het advies van Kilian Wawoe, docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, die jarenlang onderzoek deed naar het meten van prestaties op de werkvloer. Op basis van de lessons learned van teams die goed presteren, heeft hij een aantal tips.
'Weg met functioneringsgesprekken!' 'Zijn beoordelingsgesprekken een blok aan je been?' 'Waarom beoordelingsgesprekken niet werken.' Een aantal titels van recente blogs op LinkedIn. Ook ik deel regelmatig updates over dit onderwerp, waaronder 'Gemeente Rotterdam krijgt personeelsgesprekken zonder vinkjes' en enige tijd geleden 'Waarom het beoordelingsgesprek oude stijl niet werkt'. Zelden had ik zoveel views gehad op een gedeeld artikel.
December en januari zijn bij uitstek geschikt om eens een spade dieper te gaan met team en te werken aan verbinding, binding en teamontwikkeling. Neem een paar uur de tijd, kies een prettige plek buiten je werkomgeving en evalueer het afgelopen jaar. Kijk natuurlijk ook vooruit naar het komende jaar. Geef elkaar waarderende feedback en spreek wensen uit voor 2018.
Beoordelingsgesprekken kosten minstens een miljard euro en leveren niets op dan frustratie volgens managers en werknemers. Deze jaarlijkse evaluatie van werknemers door managers zijn demotiverend en hebben geen positief effect op de prestatie. Dit blijkt uit een zevenjarig onderzoek van docent Human Resources Management Kilian Wawoe van de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij pleit dan ook voor het afschaffen van dit systeem en het te vervangen door een doorlopende coaching.
Bevlogenheid vergroot de productiviteit, betrokkenheid en klantgerichtheid van je medewerkers. Hoe kun je dit als manager bij jezelf en bij anderen stimuleren? In mijn vorige column schreef ik wat de definitie is van bevlogenheid en hoe je dit op organisatieniveau kunt bevorderen. In deze column deel ik drie manieren om bevlogenheid op individueel niveau te stimuleren.
Het einde van het jaar nadert, dus is bij veel organisaties het jaarlijkse ritueel van beoordelingsgesprekken in volle gang. Als die gesprekken al gevoerd worden... En is het eigenlijk wel nuttig?
Gelukkige werknemers zijn goud waard voor de werkgever. Ze zijn actiever, productiever en minder vaak ziek. Maar wat is het geheim van de gelukkige werknemer? En hoe kun je het geluk van werknemers vergroten?
Meer dan een kwart (28%) van de Nederlandse kantoormedewerkers krijgt geen beoordeling over hun functioneren. Vindt dit gesprek wel plaats, dan kan een derde zich niet vinden in de beoordeling. Dit blijkt uit onderzoek van TrainTool onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.
34 procent van de Nederlandse werknemers vindt het beoordelings- of functioneringsgesprek een stressvolle aangelegenheid. In 28 procent van de gevallen nemen zwaktes en verbeterpunten namelijk de overhand. Slechts 16 procent van de werknemers zegt dat de focus op talenten en kwaliteiten ligt. Werkend Nederland wil dat de beoordeling positiever ingericht wordt. Zo wenst 35 procent meer aandacht voor ontwikkelmogelijkheden.
Kritische feedback blijft een gevoelig onderwerp op de werkvloer. Opvallend is dat het geven van feedback vaker zenuwen opwekt dan het krijgen van kritiek. Zo krijgt 46 procent van de werknemers knikkende knieën van het geven van feedback, tegenover 34 procent die er zenuwachtig van wordt om kritische feedback in ontvangst te nemen. Dit blijkt uit onderzoek van TrainTool onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.