Bedrijven beoordelen werknemers steeds vaker op potentiële vaardigheden in plaats van op prestaties. Helaas pakt dat bij promoties niet altijd goed uit zo blijkt uit nieuw onderzoek.
Maar liefst 35 procent van de groeibedrijven heeft medewerkers door laten groeien naar functies waarvoor zij eigenlijk onvoldoende expertise hebben. Dit blijkt uit de Growth Generator, een onderzoek naar de uitdagingen die bedrijven tegenkomen wanneer zij groeien.
Hoe zorg je voor een veilig werkklimaat en een cultuur waarin iedereen zich durft uit te spreken? Door gesprekken te faciliteren. En dat kan door een moderne hofnar in te huren, de zogenaamde profnar. En het daarna in de organisatie te verankeren door bijvoorbeeld het houden van 'kampvuurgesprekken'.
Veel leidinggevenden hebben grote moeite om gesprekken te voeren met medewerkers waarin feedback op prestaties centraal staat. Onnodig, want vooroordelen over feedback geven zijn eenvoudig te weerleggen en positief te maken aldus docent leiderschapscommunicatie Deborah Grayson Riegel.
Een mediationclausule kan partijen verplichten tot mediation voordat zij een gerechtelijke procedure beginnen, maar kan ook zo worden uitgelegd dat partijen niet verplicht zijn eerst mediation te proberen. Een goed geformuleerde en doordachte mediationclausule is bindend, zo heeft de Hoge Raad op 12 juli 2024 bepaald. De 'vrijwilligheid' in mediation staat hieraan niet in de weg.
'Hij/zij functioneert niet goed', 'Hij/zij houdt zich niet aan de afspraken', 'Hij/zij werkt niet goed samen met collega's'. Enkele voorbeelden van verwijten aan werknemer waar ontbindingsverzoeken op basis van gesteld disfunctioneren nog wel eens op worden gebaseerd. Dat loopt voor werkgever dan natuurlijk niet goed af.
De spanning die de verschillen tussen generaties met zich meebrengen, beïnvloedt de dynamiek op de werkvloer. Toch zijn die generatieverschillen bij nader inzien vaak verrassend klein, weet mediator Daan Breukhoven. Hij toont het aan met een mediationsessie uit zijn praktijk.
Krijgen organisaties ooit grip op ongewenst gedrag? De oplossing moeten we zoeken in het leiderschap, concludeert prof. dr. Naomi Ellemers, lid van de commissie Van Rijn die grensoverschrijdend gedrag onderzocht bij de publieke omroep.
Werknemer krijgt de toezegging van zijn leidinggevende dat zijn arbeidsovereenkomst wordt verlengd. Later blijkt dat de leidinggevende niet bevoegd was om een dergelijke toezegging te doen. Mag de werknemer in zo’n geval gerechtvaardigd vertrouwen op de toezegging die door de leidinggevende is gedaan? En kan de werkgever aan de toezegging worden gehouden?
Exitgesprekken zijn nuttig om te achterhalen waarom medewerkers vertrekken. Minstens zo belangrijk is om te weten waarom ze blijven. Gemeente Capelle aan den IJssel voegde aan de gebruikelijke gesprekkencyclus het zogeheten ‘staygesprek’ toe.