Nu het einde van de coronabeperkingen in zicht is, komen de berichten over schaarste aan personeel al weer naar buiten. Ook heeft het afgelopen corona-jaar voor veranderingen bij organisaties én medewerkers veroorzaakt die onomkeerbaar lijken. Dat zijn factoren die de behoefte aan strategisch HRM aanjagen. Om organisaties daarmee te helpen ontwierp Eelke Pol een praktisch model: de strategische HRM kubus. Met de drie dimensies: erkennen, begrijpen en doen kunnen HR-professionals samen met directie en lijnmanagement concreet aan de slag.
Meestal ligt een HR-strategie aan de basis van een sterke groei van het personeelsbestand. Maar bij TKP Pensioen, een van de grootste pensioenuitvoerders van Nederland met rond 900 medewerkers, is het precies anders om. In 10 jaar tijd vervijfvoudigde het bedrijf in het aantal medewerkers. En dat zonder HR-strategie! Maar toen de grootste groeispurt achter de rug was, werd het er toch tijd voor. Waarmee begin je dan als je met een blanco blad kan starten?
De rol van de HR-adviseur verandert. In sommige gevallen tot HR Business Partner die diverse strategische competenties moet hebben. En in andere gevallen misschien meer specialisatie zal vragen. Hoe kun je een goede keuze maken die past bij de ontwikkeling van de organisatie? Om enig gevoel te geven wat er in het competentieveld nodig is en welke keuzes je daarin kunt maken, is het model van Ulrich met 6 competentiedomeinen een goede houvast.
Bij Woonstad Rotterdam zijn we actief bezig met diversiteit en inclusie, ook op gebied van gender. Ik praat liever over gelijke kansen in plaats van over specifiek ondersteunen van vrouwen. Het gaat erom dat iedereen ertoe doet, dat we onszelf mogen zijn en je talenten worden benut. Dit gaat voorbij gender. Maar ik kan niet ontkennen dat vrouwen nog steeds uitdagingen op de arbeidsmarkt hebben. Hier zijn we ons bij Woonstad ook bewust van.
HR-consultant Dave Ulrich publiceerde al in 1997 zijn befaamde model met de vier rollen voor HR. Toch is het model van Ulrich tot op de dag van vandaag nog erg populair. Dagelijks inspireert het overzichtelijke model HR-professionals om te veranderen én te vernieuwen. Waar ligt in de praktijk de kracht van het model en hoe kan het de basis zijn voor innovatie?
‘Zo langzamerhand is doorgedrongen dat niet alleen de fysieke veiligheid, maar nog meer het geestelijk welzijn een belangrijke issue is bij het werken op afstand. Waar er eerder zorgen waren over wat automatisering met de factor arbeid zou doen, ligt nu het accent op het slijtage-effect van thuiswerken’.
Gedrag van iedereen die er werkt, is de meest bepalende factor van de identiteit en de cultuur van de organisatie. Soms ligt dat wat wordt verwacht van medewerkers om de ambitie van de organisatie te realiseren, ver weg van de huidige situatie en is een gedragsverandering nodig. Veel organisaties zijn op dit moment actief aan het nadenken over waarden en gedrag. Dat is niet gek want ze vormen de basis van wat medewerkers met elkaar delen: ook in corona-tijden. Of misschien wel: juist in corona-tijden.
‘Het percentage vrouwen in de Raden van Bestuur (RvB) en de Raden van Commissarissen (RvC) van grote vennootschappen (ca 5.000) neemt nog steeds toe, maar het tempo blijft traag.’ Die conclusie valt te trekken uit de nieuwe Bedrijvenmonitor Topvrouwen van de Commissie Monitoring.
Door de coronacrisis kreeg de arbeidsmarkt voor HR-professionals in 2020 flinke klappen. Maar 2020 was ook het jaar dat HR een stevige plek aan de directietafel bemachtigde. Vraagstukken omtrent thuiswerken, het welzijn van werknemers en het aanvragen van de NOW-regeling; bij allemaal speelde HR een grote rol. Die plek aan tafel vergt van HR-professionals wel dat ze op strategisch niveau meedenken met de business, vertelt recruitment consultant Nanke van Asten.
Tijdens de interactieve sessie die Integron verzorgde op hét Employee Journey Event bijgewoond door tientallen HR-professionals werden volop vragen gesteld aan mij en mijn collega’s. Ook na afloop tijdens mijn gesprekken met aanwezigen en in mijn dagelijkse beroepspraktijk merk ik dat dit meetinstrument hot is. Eerder dit jaar schreef ik al over de employee journey. Nu is het tijd om de vijf meest gestelde vragen op een rij te zetten én te beantwoorden.