Om strategisch HRM in organisaties op een hoger plan te tillen stelt Job Hoogendoorn, Hoofddocent HRM aan de Erasmus Universiteit onder meer certificering van HR-managers en -opleidingen voor.
Nederland loopt voorop als het gaat om Het Nieuwe Werken. Bijna 30 procent van de beroepsbevolking werkt wel eens vanuit huis, tegenover een wereldwijd gemiddelde van 18 procent. En Nederlandse werknemers die flexibel werken beduidend positiever over hun werkgever. Dat blijkt uit de Towers Watson Global Workforce Study onder 32.000 werknemers, waarvan 1.001 Nederlanders.
Mannen geven minder om een gestructureerde werkomgeving dan vrouwen. Daarnaast vinden ze persoonlijke onafhankelijkheid in hun werk belangrijker dan het andere geslacht. Dit maakt ze geschikter voor HNW dan vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van testuitgeverij TalentLens onder bijna 900 respondenten.
Managers moeten zowel aan de ‘zachte’ kanten van organiseren aandacht geven als aan de traditionele ‘harde’ aspecten om tot optimale resultaten te komen. Vertrouwen is namelijk onontbeerlijk in organisaties. Dat stelt Pauline Voortman in haar proefschrift ‘Vertrouwen werkt. Over werken aan vertrouwen in organisaties’. Zij ontwierp een instrument waarmee leiders in organisaties doelbewust vertrouwen kunnen creëren.
De algemene werkgelegenheidsverwachting van Nederlandse werkgevers voor de periode juli tot en met september van dit jaar is licht pessimistisch zo blijkt uit de Arbeidsmarktbarometer van Manpower.
Organisaties moeten een balans zien te vinden tussen ‘geel’ (creativiteit) en ‘blauw’ (structuur) om optimaal gebruik te maken van het corporate brain van hun medewerkers. Hiervoor pleit Roland Hameeteman in de nieuwste editie van HRpraktijk Magazine. De taak voor HR-managers is hierbinnen te streven naar uniformiteit binnen het blauwe deel van de organisatie en uniciteit binnen het gele deel.
Nederlandse werkgevers communiceren hun organisatiedoelen en -strategie als beste van Europa naar hun werknemers. Bijna 50 procent van de ondervraagde Nederlandse werknemers geeft aan goed op de hoogte van deze informatie te zijn.
De mate waarin Nederlandse organisaties actief zijn op het terrein van sociale innovatie is in 2010 ten opzichte van 2008 weinig veranderd. Er lijkt zelfs sprake van enige achteruitgang. Dit blijkt uit de Werkgevers Enquête Arbeid (WEA) van TNO, gepubliceerd in het Tijdschrift voor HRM.
Anno 2012 is het slimmer werken goed opgepakt en er is een hele beweging ontstaan. Voor Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid, is er geen groot verschil tussen het slimmer werken en Het Nieuwe Werken (HNW). Volgens hem werkt deze nieuwe manier van werken echter niet in elke organisatie.
De belangrijkste reden om niet aan de employer brand te werken is een gebrek aan expertise. Dat blijkt uit de voorlopige bevindingen (op een steekproef van 100 van bijna 250 respondenten) van een onderzoek van het Belgische HRMinfo.net naar de kritische succesfactoren bij Employer Branding.