Sjoerd van Keulen, de in opspraak geraakte voormalige SNS-topman, werd begin 2008 geïnterviewd voor HR Strategie. Op dat moment was er nog geen vuiltje aan de lucht en werd Van Keulen zelfs uitgeroepen tot ‘topman van het jaar’. In het interview gaf hij ook zijn visie op HR.
Een grote meerderheid van de HR- en inkoopprofessionals heeft wel eens het gevoel gehad dat een inschrijver een aanbieding doet die hij of zij niet kan of gaat nakomen. Bijna 90 procent zegt dit wel eens ervaren te hebben. Daarnaast ontbreekt strategisch contractmanagement bij meer dan de helft van de organisaties zo blijkt uit een onderzoek van Harvey Nash onder ruim 100 HR- en inkoopprofessionals van grote Nederlandse organisaties.
Heeft u regelmatig te maken met complexe vraagstukken op het snijvlak van HRM en strategische issues? Bent u verantwoordelijk voor de ontwikkeling van leiderschap, het doorvoeren van veranderingen of het opstellen van nieuwe arbeidsvoorwaarden binnen uw organisatie?
HRM kan alleen maar effectief zijn als het de realisatie van de organisatiedoelen optimaal ondersteunt. HRM moet dus passend zijn bij de aard, cultuur en processen van de organisatie en dus is het van belang te starten bij de organisatie. De kernvraag hierbij is: wat is onze organisatie? Waarin zijn we onderscheidend en wat zijn onze kernkwaliteiten (core capabilities)? En welke ambities heeft de organisatie hierin? Beantwoording van die vragen leidt tot de vaststelling wat de kern van de bijdrage van HRM is.
Sociale media zijn niet meer weg te denken op de werkvloer. De uitwisselingen over privéaangelegenheden werken misschien verrijkend voor de werknemer, maar helpen een organisatie niet echt vooruit. Dat doet de zakelijke variant wel. De implementatie van Yammer is volgens insider Rick Mans zelfs ‘een van de grootste veranderingen die je in een organisatie teweeg kan brengen’.
Het meten van en sturen op bevlogenheid lijkt het nieuwe toverwoord voor organisaties te zijn. Allerlei vooraanstaande onderzoeksbureaus stellen bevlogenheid centraal in hun onderzoeksaanpak. Maar onzorgvuldig inzetten op bevlogenheid kan bijdragen aan een werkomgeving die als een ‘hyperzone’ functioneert; waar mensen over de toppen van hun kunnen worden gepusht, met een grote kans op langdurig verzuim of het gebruik van allerlei farmaceutische superpillen. Hoog tijd om een aantal mythes rondom bevlogenheid te ontzenuwen.
Een twee keer hogere winst per medewerker, het onmiskenbare rendement van strategisch talentmanagement. Voor de meeste organisaties is dit echter geen strategisch thema. Sterker, slechts heel weinig organisaties beschikken over een formeel TM-programma. Dat is bij Heineken wel anders. “We meten alles.”
Grote bedrijven hebben of krijgen een inzetbaarheidprobleem. Er gaan mensen met pensioen en daar komen te weinig anderen voor in de plaats. HR-professionals van het kennisnetwerk HRM Grote Bedrijven - onder andere van Heineken, Wageningen UR en Eneco - zoeken de oplossing in duurzame inzetbaarheid als strategisch managementthema.
U stelt uw medewerkers centraal in uw onderneming. U bent ervan overtuigd dat er niets mis is met uw personeelsbeleid, want u hebt alleen maar tevreden werknemers. Maar is uw personeelsbeleid al leeftijdsbewust? Is het beleid misschien op dat punt voor verbetering vatbaar? Weet u dat de tijd nu rijp is om uw beleid te richten op de verschillende levensfases van de werknemer en wel vanaf het begin van de loopbaan, zodat de werknemer actief, vitaal en werkend ouder kan worden?
Een obligate set kengetallen – ziekteverzuim, leeftijdsopbouw, in- uit- en doorstroom – helpt een P&O’er niet verder aan de directietafel. Een HR-professional analyseert de cijfers, legt verbanden en trekt conclusies. Kortom, hij maakt personeelsbeleid.