Nadrukkelijke bemoeienis met de business, rigoureus afrekenen met traditionele recruitment-instrumenten en een atypische invulling van de HR-afdeling. Dat zijn in een notendop de ingrediënten van het HR-beleid dat Antoon Vugts voert bij Océ-Nederland. Samen met Frits Paagman doet hij een boekje open over de stormachtige veranderingen bij deze wereldwijde speler op het gebied van printers en document management.
Binnen de gemeente Amsterdam zijn de laatste jaren ingrijpende veranderingen doorgevoerd. Een van de opvallendste is de overgang naar het concernmodel; een duidelijke scheiding van verantwoordelijkheden tussen gemeentebestuur en management van de diensten. Zo wil de gemeente Amsterdam haar maatschappelijke doelstellingen nog beter waarmaken. De directie Concern Organisatie zorgt, onder leiding van directeur Peter Mol, voor het optimale gemeentebrede HR-beleid.
HR staat bij de Sociale Verzekeringsbank niet op zichzelf, het speelt een rol in alle geledingen. Wat maakt dat de medewerkers zich er thuis voelen. En dat de business er wel bij vaart. Vandaar dat Directeur HR, Vera Bergkamp, in aanmerking kwam voor een wildcard in de HR Top 100.
Voor het eerst blijkt uit kwantitatief onderzoek dat zachte en harde HRM geen aparte strategieën zijn: bedrijven die zich op een van beide uitersten richten, presteren domweg minder. Onderzoeker Bart Dietz ondergraaft in zijn proefschrift en passant nog een paar andere prominente HR-dogma’s.
Waar is de baas nog een ouderwetse baas? In welk land is de cultuur op de werkvloer het platst? Zijn Duitse managers écht zo autoritair en Nederlanders écht zo democratisch? Catherine Gall en Beatriz Arantes deden uitgebreid onderzoek naar de bedrijfscultuur in zes Europese landen en troffen opmerkelijke verschillen.
Waarom is het voor HR zo moeilijk in de boardroom te komen en de strategie van de organisatie werkelijk te beïnvloeden? De oplossing lijkt erin gelegen uit de introverte schulp te kruipen en de vleugels uit te slaan naar de toekomst. Daarvoor is moed en doorzettingsvermogen nodig. Een inkijkje vanuit het perspectief van de psychologie van de HR-leider.
KLM heeft wereldwijd een reputatie als het gaat om kwaliteit en innovatie. Maar ook op het gebied van Corporate Social Responsibility (CSR) is alleen het hoogst haalbare goed genoeg, bepaalden de topmannen van KLM en Air France bij de fusie van de twee luchtvaartmaatschappijen. CSR-bazin Elfrieke van Galen: “Je CSR-beleid slaagt alleen als je thema’s aanpakt, waar de organisatie écht invloed op heeft.”
Bezuinigingen, massaontslagen, faillissementen: de recessie slaat hard toe. Juist nu is de rol van HR groter dan ooit. En juist nu is een gestroomlijnde HR-afdeling van levensbelang. Van traag, omslachtig en ondergewaardeerd naar efficiënt, dynamisch en waardevol.
“Als je je mensen centraal stelt, ze er echt bij betrekt en het bedrijf een stukje van hun maakt, dan wórdt het uiteindelijk ook van hun”. Een interview met René Kesselaar, die in de oerconservatieve bouwwereld koos voor een radicaal nieuwe aanpak.
Hoe zorg je ervoor dat je een aantrekkelijke werkgever bent én blijft voor talenten? En wat betekent dit voor de werkomgeving op kantoor, thuis of op een third workplace?