Samenwerken. Je kunt tegenwoordig geen seminar of congres bezoeken of het onderwerp staat wel ergens op de agenda. Vaak genoemde argumenten zijn kostenvoordelen, gratis kennisdelen, kruisbestuivingen of het creëren van meer dynamiek. Maar is dat wel zo? In een interview met drie heren die hun sporen inmiddels verdiend hebben binnen het HR-vakgebied proberen we de waarheid achter samenwerken binnen HR te achterhalen.
Telecombedrijf KPN moet alle zeilen bijzetten en schrapt duizenden banen. De omzet kalft af, markten veranderen continu, de concurrentie is moordend en toezichthouders als de OPTA zitten het concern regelmatig dwars. In deze cruciale fase noteert KPN’s voormalige hoogste HR-baas Hein Knaapen de tussenstand. ‘Hier zijn nogal wat HR-vertalingen van te maken.’
Voor organisaties heeft een strategische koerswijziging aanzienlijke gevolgen voor het personeelsbeleid en de rol van HR als business partner. Zo vergt de economische recessie van veel bedrijven grote wendbaarheid en creativiteit. Hoe stoom je daar je medewerkers voor klaar?
Employer branding is een vaak gehanteerde bedrijfsstrategie waarbij men probeert de buitenwereld ervan te overtuigen dat het bedrijf in kwestie zonder twijfel de leukste plek is om te werken. Maar wat maakt employer branding tot een succes?
CEO worden van een multinational op een ander continent. Het is slechts weinig corporate HRM’ers gegeven om dit ambitieuze doel te bereiken. Tjahny Bercx, voormalig VP HR bij Leaseplan en medeoprichter van dit tijdschrift, is erin geslaagd. Ruim een jaar geleden vertrok hij voor zijn werkgever naar Brazilië, een land dat hard op weg is om uit te groeien tot de vijfde economie van de wereld.
De motieven van bestuurders en managers om al dan niet interim-managers in te zetten, blijken sterk gerelateerd te zijn aan de organisatiecultuur en de dominante leiderschapsstijl. Om gericht te kunnen adviseren over interim-management als effectief HR-instrument is het belangrijk om die motieven te (onder)kennen. Een aantal handreikingen.
De welzijns- en gezondheidszorg van het Leger des Heils groeit. De problemen aan de onderkant van de samenleving worden steeds groter en het Leger moet steeds meer gaten dichten die overheid en maatschappij open laten. Kan het Leger des Heils die groei aan? Een heuse stresstest gaf antwoord.
Voor het leveren van topprestaties in de markt moet Imtech Infra kunnen vertrouwen op de kracht van haar mensen. Wanneer zij volledig tot bloei kunnen komen, neemt die kracht toe. Veel organisaties staan daarbij voor dezelfde opgave: hoe het individu aan zich te binden?
Bonussen verduurzamen lijkt de nieuwe trend te zijn in het beloningsbeleid van grote Nederlandse multinationals. Inmiddels heeft een zevental bedrijven deze keus gemaakt. Maar welk deel van de bonus maak je duurzaam? En welke criteria hanteer je daarbij? HR Strategie sprak met Ben van Dijk Executive Vice President Strategic Projects bij DSM over het hoe en waarom van duurzaam belonen.
Ringnes is met 1400 werknemers de grootste bierbrouwerij in Noorwegen. Jaarlijks leveren zij 400 miljoen liter drank aan de Noorse bevolking, van prik tot bier. Van de 7 directeuren die leiding geven aan het bedrijf, is één vrouw. Kari Nicolaisen, HR-directeur, ziet positieve discriminatie van vrouwen in topfuncties als een noodzaak, maar gelooft vooral in de juiste persoon op de juiste plaats.